Starkt sug efter sexleksaker – försäljningen skjuter i höjden

Så gör de för att behålla sina kunder.

Pandemitiden blev en försäljningsraket för många e-handlare – så även för sexleksaksföretaget Lelo.

När pandemin slog till var detta givetvis skrämmande, men allt eftersom människor isolerade sig och begränsade sina sociala kontakter såg vi en stadig uppgång i vår försäljning online under hela pandemin och vi gör fortfarande bra resultat, säger Stella Željka Lučev, Global Relations Manager på Lelo.

Annons

Pandemin eldade på

Det företaget framförallt såg var att allt fler kvinnor började handla.

Normalt sett är vår försäljning uppdelad nästan 50/50 på män/kvinnor, men under pandemin ökade andelen köp bland kvinnor till nästan det dubbla. Detta är så klart en trend vi önskar ska fortsätta, även fast pandemin är över.

Hur gör ni för att försöka hålla i den trenden?

Vi ser en stor efterfrågan på nya produkter och jobbar ständigt med att möta kundernas behov. Vår nya pinpoint-vibrator lanserades den 30 september och är den senaste produkten i vår portfölj och fler är att vänta, säger Stella Željka Lučev.

Var det någon särskild marknad som stack ut försäljningsmässigt under pandemin? 

Vi är ett globalt företag och har försäljning i över 160 länder, under pandemin var tillväxten stark på samtliga marknader.

Enligt data från Grand View Research förväntas den globala marknaden för sexuellt välbefinnande fördubblas fram till 2030.

Lelo, grundat 2003 av Filip Sedic, omsatte 609 miljoner kronor under deras senaste registrerade verksamhetsår (2020). Förlust blev 1,4 miljoner.

Annons

Annons