Superexpansion: Footway dubblar antalet länder

"Det är en häftig resa vi fortsätter på".

Häromdagen stod det klart att Footway precis lämnat ett rekordkvartal bakom sig med ett resultat som mer än fördubblades. God lönsamhet betyder tydligen att det är dags att fortsätta expandera verksamheten.

LÄS ÄVEN: Footways rekordkvartal – ökade resultatet med över 100 procent

Annons
Annons

Footway meddelade sent igår att man nu expanderar till ytterligare 12 länder. Från och med igår ska även Belgien, Estland, Irland, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Portugal, Slovakien, Slovenien, Spanien och Tjeckien kunna få ta del av Footways erbjudande.

Det är en häftig resa vi fortsätter på och spännande att vi nu mer än dubblar antalet länder vi är aktiva på. Detta tack vare att vi sedan dag ett har haft en global tanke med allt vi gör och att vi är ett riktigt grymt team. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla vår plattform och nå ut till ännu fler kunder framöver, säger vd:n Daniel Mühlbach i ett pressmeddelande.

"Datadrivna och automatiska"

Footway finns nu i totalt 23 länder. Den nya expansionen kommer initialt att kosta cirka 2 miljoner kronor och förväntas inte väsentligt påverka resultatet under det kommande året.

Vår plattform och organisation är anpassad till ytterligare länder, där i princip alla beslut relaterade till länder är datadrivna och automatiska. Optimering av prissättning, sortiment och marknadsföring sker automatiskt på varje marknad vilket skapar förutsättning att växa lönsamt med kontrollerad risk, säger Gustaf Sköld, ansvarig för affärsutveckling på Footway.

Logistiken för de nya marknaderna hanteras från lagret i Helsingborg och övriga funktioner hanteras från huvudkontoret i Stockholm.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!