Superökning för e-handeln i jul: ”Fler vågar”

Allt fler köper klappar närmare inpå julafton.

Pandemin och fraktkrisen utmanar fortsatt handeln. Men svenska detaljhandlare ökade ändå sin försäljning i julhandeln – online. Försäljningen klättrade med hela 19,2 procent på nätet i december, jämfört med 2020. Det visar färsk statistik från betalbolaget Nets.

Många gör dock numera redan sina julklappsinköp under Black Week i november. Och med novemberhandeln inkluderad, ökade julhandeln på nätet med 21,1 procent, enligt Nets undersökning.

Annons

Det var en stark tillväxt för e-handeln under december, trots att en del av julhandeln på nätet numera sker redan i november under Black Week. Pandemin har generellt stärkt e-handeln och är numera en viktig kanal för julklappsinköpen bland många svenskar. I takt med att logistiken också blivit bättre vågar fler göra inköpen på nätet allt närmare julafton än tidigare, kommenterar Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.

Enkelt och bekvämt

Enligt undersökningen handlar svenskarna främst på nätet för att det är enkelt och bekvämt. Det är också enklare att göra prisjämförelser och researcha produkterna, uppger de.

Siffrorna är hämtade utifrån mätningar hos de flera tusen handlare, som använder Nets tjänster för köp i fysiska butiker, liksom på nätet. Ett statistiskt säkerställt och representativt urval används för jämförelserna.

Annons