Svagt lyft för Qliro – då öppnar de för mindre e-handlare

"Vi har påbörjat utvecklingen av ett erbjudande".

Qliros rapport för det andra kvartalet, som sträcker sig från april till juni, blev inte riktigt vad betalbolaget hade hoppats på. Rörelseintäkterna, justerat för jämförelsestörande poster, ökade visserligen men med beskedliga 5 procent till 99 miljoner kronor.

Resultatet, justerat för jämförelsestörande poster, försämrades rentav från -11,8 till -14,9 miljoner kronor.

Annons

Marginalen är fortsatt attraktiv men på en lägre nivå än föregående år framförallt på grund av lägre påminnelsegrader till följd av de förbättrade kundapplikationer och tjänster vi erbjuder. Kortsiktigt påverkar det våra intäkter negativt men vi är övertygade om att en ökad kundnytta över tid kommer att ge möjlighet till nya handlarsamarbeten, en högre kundnöjdhet och fler återvändande kunder, skriver Carolina Brandtman, vd på Qliro, i rapporten.

Under kvartalet tillkom även en ny storkund i form av Biltema. Och man har även lyckats knyta till sig aktörer som Twistshake och Teknikproffset.

Samtidigt letar man nu lösningar för att bredda affären. Qliro, som tidigare riktat in sig på större handlare, öppnar nu även upp för medelstora och mindre.

Vi ser en fortsatt god efterfrågan från större e-handlare. Den senaste tiden har också allt fler mindre och medelstora e-handlare visat intresse av att ingå partnerskap med oss. Handlarna önskar en partner med väl utvecklade digitala tjänster som också kan erbjuda ett närmare partnerskap, skriver Carolina Brandtman och fortsätter:

Vi har därför påbörjat utvecklingen av ett erbjudande riktat till även denna kategori av handlare och inlett diskussioner med flera parter kring potentiella samarbeten för att möta efterfrågan.

Annons