Svårt för äldre att kontakta e-handlare – ”för många formulär”

"Att använda kontaktformulär är inte korrekt".

Vi e-handlar mer än någonsin – och under pandemin har även många äldre vant sig vid att shoppa på nätet. Nu har Göteborgs stads konsumentrådgivning genomfört en undersökning om möjligheterna till att komma i kontakt med e-handlare. Något som ofta äldre brottas med, då de generellt har mindre datorvana.

Totalt 100 olika webbplatser har ingått i studien, där man tittar på kontaktuppgifter till företagen – och hur lätt det är att hitta dem. De undersökta företagen är e-handlare inom kategorier såsom kläder och skor, sport och fritid, vitvaror, hälsoprodukter, hemelektronik och kosmetika.

Annons

Det måste finnas en kontaktväg för konsumenter för att kunna få svar på sina frågor. Att veta vilket land som företaget finns i är också viktigt: en webbplats på svenska kan tillhöra ett företag som är stationerat utomlands. Det finns sidor som fungerar som plattformar för flera företag, vilket kan innebära att det tillkommer tull och andra avgifter, säger konsumentrådgivare Maud Öhlund, i ett pressmeddelande.

Ofta två klick

Enligt e-handelslagen måste alla webbföretag i EU uppge organisationsnummer, namn, adress och e-postadress på sin webbplats. Och undersökningen visar att alla förutom ett fåtal av de undersökta företagen uppger fullständig kontaktinformation i det fallet, enligt Maud Öhlund. Det krävdes oftast sedan två klick för att hitta informationen. Och företagen placerade informationen på olika ställen.

Många företag har sina kontaktuppgifter längst ner på hemsidan, alternativt i en särskild flik eller ruta under ”Kontakta oss”. De kan också finnas på sidor som ”Om oss” eller ”Jobba hos oss”. Ibland kan du behöva titta efter adress och e-postadress i företagets villkor – som man ändå bör läsa innan man godkänner dem, säger Maud Öhlund.

Många valde också att hänvisa till ett kontaktformulär för frågor – istället för att uppge en e-postadress.

Att använda kontaktformulär istället för e-postadress är inte korrekt ur ett konsumentperspektiv, enligt vår tolkning av lagen. Det gör det nämligen svårare för konsumenten att bevisa att de varit i kontakt med företaget, säger Maud Öhlund.

Annons