Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Svensk E-handel omsätter nu över 40 miljarder kronor

Svensk E-handel omsätter nu över 40 miljarder kronor
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

Enligt e-handelsrapporten E-barometern växte svensk e-handel med 17 procent 2013. Nu är sammanställningen klar för 2014 och det är ungefär samma starka ökning för e-handeln denna gång. E-handeln ska ha växt med 16 procent under föregående år.

ANNONS

E-barometern för fjärde kvartalet 2014 släpptes idag och inte oväntat har e-handeln växt till sig. Under julkvartalet ökade e-handeln i Sverige med 16 procent och det är en siffra som även gäller för hela 2014. Totalt ska näthandeln ha omsatt 42,9 miljarder kronor under föregående år och står nu för 6,4 procent av detaljhandeln. En siffra som dock sägs öka rejält om man exkluderar dagligvaruhandeln:

Den bransch som först etablerades på nätet är även den som fortsätter att leda e-handeln framåt. Vi snackar förstås om hemelektronik där numera 23 procent av alla handel inom den branschen sker på nätet. Totalt skall hemelektronik via nätet ha växt med 17 procent och omsätter 10,3 miljarder enligt e-barometern. Branschen sägs även vara först när det gäller multikanal, eller omnikanal, och att knyta samman fysisk handel med näthandel.

I storlek efter Hemelektronik kommer Kläder och Skor med en omsättning på 7,5 miljarder följt av Böcker och Media på 3,4 miljarder. De branscher som växte mest under förra året var Barnartiklar med 38 procent i tillväxt följt av Bygghandeln på 33 procent.

Mobilshopparna blir allt fler

Att anpassa sig till det nya mobila landskapet är förstås viktigt och något som vi nyligen skrivit om. Detta är en utveckling som även e-barometern tar upp.

– Konsumenter idag är ständigt uppkopplade via sina mobiltelefoner och förväntar sig att kunna handla varor när, var och hur som helst. De är trygga med att handla från utländska webbutiker och har höga krav på att själva få bestämma hur varorna ska betalas och hur de ska levereras. Det ställer helt nya krav på detaljhandeln. De företag som inte klarar av att snabbt anpassa sig till den digitala konsumenten kommer inte att vara tillräckligt konkurrenskraftiga, säger PostNords e-handelsexpert Arne Andersson.

Bättre leveranser att vänta

I detaljhandeln i stort sägs möbler och heminredning varit vinnarbranscher under 2014, vilket även har reflekterats i e-handeln. Otympliga varor som är lite svåra att skicka har enligt e-barometern levererat starka tillväxttal. Det är dock inte bara soffor och dylikt som läggs i e-handelskorgen, utan även lite färskare varor.

– Konsumenterna köper i allt högre utsträckning otympliga varor och färskvaror på nätet, varor som de vill få levererade direkt hem. Det kommer ske mycket inom hemleveranser det närmaste året, vilket sannolikt bidrar till att e-handeln även under kommande år når riktigt höga tillväxttal, säger Arne Andersson.

Det Arne påpekar är även det som många e-handlare suktar efter. Bättre leveranser som sker på kundernas villkor och enligt deras förutsättningar. Hemleveranser är vardagsmat i andra länder och förhoppningsvis ökar de bekväma leveranserna under detta år, till fördel för e-handeln. 75 procent av e-handelskonsumenterna säger att det är viktigt att kunna välja hur de får varan levererad.

E-barometern för helåret 2014 finner ni här hos PostNord (.pdf).

Dela artikeln: