Officiellt: Svensk Handel tar över e-handelsfrågorna – ”vi vinner”

"Helt rätt timing".

Nu är beslutet även formellt fattat. Medlemmarna har röstat för att upplösa föreningen Svensk Digital Handel. Istället blir det Svensk Handels dotterbolag, Svensk Distanshandel, som tar över namnet och uppdraget. Det betyder att Freddy Sobin nu lämnar som ordförande.

Det är ett perfekt läge nu och helt rätt timing. Konsumenterna talar inte längre om e-handel och fysisk handel, utan helt enkelt om att handla. Vi vinner på att organisera oss på ett sätt som motsvarar hur kunden tänker och agerar, och även att tala med en gemensam röst för hela handelns bästa, säger Freddy Sobin i ett uttalande.

Annons

Styrelsen kommer istället att bestå av Malin Winbom (COO på Svensk Handel), som blir ny ordförande, Linn Tagesson Babyshop), vice ordförande och styrelseledamöterna Hans Ohlsson (Ellos Group), Cathrin Folkesson (Apotek Hjärtat), Joakim Eskilsson (H&M), Pauline Grindvall (My Perfect Day), Ella Stemme (SmartaSaker), Anneli Kansbod (Bemz Group) och Karin Johansson (Svensk Handel).

Det är med stor ödmjukhet jag tar över ordförandeklubban när han nu lämnar som styrelseordförande i både föreningen och dotterbolaget. Samtidigt känns det väldigt bra att flertalet styrelseledamöter i den tidigare föreningen tar plats i den nya styrelsen. Jag ser fram emot att tillsammans med dem och medarbetarna i bolaget ta verksamheten till nästa nivå, säger Svensk Digital Handels nyvalda styrelseordförande Malin Winbom.

"Ska göra stor skillnad"

Svensk Digital Handel driver bland annat e-handelseventet D-Congress på Svenska Mässan i Göteborg och föreningens arbetsgrupp har säkrat lördagsleveranser til ombud.

Vi har gjort och ska fortsätta göra stor skillnad i e-handelssverige. Mycket återstår att göra, inte minst att påverka och driva utvecklingen mot e-handelsleveranser som är mer hållbara ur såväl miljömässigt, socialt och ekonomiskt perspektiv. Dessutom blir de näringspolitiska frågorna allt viktigare framöver och där är det nära samarbetet med Svensk Handel helt avgörande för att vi ska nå framgång i påverkansarbetet, säger Freddy Sobin.

Per Ljungberg, vd på Svensk Digital Handel, är glad att verksamheten nu kommer att bedrivas under Svensk Handels flagg.

Vi kommer att lansera nya arenor, format och tjänster där vi utgår från framgångsfaktorerna med D-Congress, det vill säga att framgångsrikt föra samman hela ekosystemet inom handeln och därigenom stärka det på bästa sätt. Vårt mål är att utveckla tjänster och forma arenor som bidrar till att Sverige är i världsklass på hållbar innovation inom detaljhandeln, säger han.

LÄS ÄVEN: Så blir nya Svensk Digital Handel – ”vi kraftsamlar”

Annons
Annons