ANNONS

Svensk modegrupp siktar mot miljarden - köper förlusttyngda märket

Richard Woodbridge, vd för Oscar Jacobson
Ska vända till lönsamhet.

Två framstående modevarumärken, Oscar Jacobson och Filippa K, hamnar nu under samma ägartak. OJ Holding Sweden AB, ägarbolaget bakom Oscar Jacobson, har förvärvat Filippa K från tidigare ägaren Novax.

Affären innebär att OJ Holding Sweden AB tar över det skandinaviska modevarumärket Filippa K, känt för sina dam- och herrkollektioner med minimalistisk design och fokus på hållbarhet. Försäljningen sker både online och i fysiska butiker, med en stark närvaro i Skandinavien och global distribution.

ANNONS

Trots det gemensamma ägandet kommer Filippa K och Oscar Jacobson att fortsätta drivas som två fristående varumärken inom den nya koncernen.

Förvärvet är en del av vår långsiktiga strategi att växa, både organiskt och genom noggrant utvalda förvärv. Vi ser fram emot att vidareutveckla Filippa K, ett varumärke med en självklar plats inom svenskt mode, säger Richard Woodbridge, vd för Oscar Jacobson, i ett uttalande.

Oscar Jacobson, grundat 1903, har visat på lönsam tillväxt de senaste tre åren och siktar nu på att uppnå samma utveckling för Filippa K inom gruppen. För 2024 redovisade Oscar Jacobson en omsättning på 506 miljoner kronor och ett rörelseresultat på 47 miljoner kronor. Oscar Jacobson är sedan 2018 en del av Mellby Gård-koncernen.

Filippa K, grundat 1993, har genomgått en omvandlingsfas de senaste två åren med målet att vända till lönsamhet. Under 2024 omsatte bolaget 436 miljoner kronor men redovisade ett minusresultat på 39 miljoner kronor. Den nya ägaren planerar att fortsätta den inslagna vägen mot lönsamhet och ser även möjligheter till framtida synergier mellan de båda bolagen.

LÄS ÄVEN: Filippa K:s VD får lämna - hon tar över: "Går in i nästa fas"

Filippa K:s vd, Marie Forssenius, välkomnar den nya ägaren:

Det är glädjande att vi får en ny stark ägare med gedigen branschkunskap och med god förståelse för skandinaviskt mode. Oscar Jacobson har visat att de kan bygga varumärke med tydlig identitet och långsiktighet. Vi ser fram emot att tillsammans utforska de synergier som kan stärka Filippa K:s position ytterligare och skapa goda förutsättningar för framtida utveckling.

Med förvärvet av Filippa K kommer den sammanslagna omsättningen för den nya Oscar Jacobson-gruppen att närma sig en miljard kronor.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se