ANNONS

Svenska e-handelstrion tar över världen - resultatet rusar

"En av de viktigaste insatserna".

Det svenska klockvarumärket Waldor & Co. fortsätter att imponera med både kraftig tillväxt och ökande lönsamhet. Nu står det klart att bolaget, som Ehandel.se nyligen intervjuade, mer än fördubblade vinsten under 2024.

ANNONS

Rörelseresultatet landade nämligen på 18,6 miljoner kronor, vilket motsvarar en ökning med över 170 procent jämfört med året innan. Samtidigt växte nettoomsättningen från 51 till 90,8 miljoner kronor, en ökning på 81 procent. Det framgår av företagets årsredovisning för räkenskapsåret 2024.

Bakom framgången ligger en konsekvent internationell strategi. Så mycket som 95 procent av försäljningen sker utanför Sveriges gränser. Under året tog bolaget också ett nytt steg genom att etablera det amerikanska dotterbolaget Waldor & Co. USA Inc.

I takt med att vi växer i USA, är en av de viktigaste insatserna att anpassa vårt ekosystem efter de lokala förutsättningarna, sade Mikael Christensson till Ehandel.se i samband med intervjun.

Ett konkret exempel är implementeringen av delstatsspecifik sales tax, som enligt bolaget har förbättrat kundupplevelsen och ökat konverteringsgraden.

Waldor & Co:s affärsmodell bygger på en datadriven strategi där få men centrala KPI:er styr beslutsfattandet. Blended ROAS, täckningsbidrag och Average Order Value är några av nyckeltalen som bolaget löpande analyserar för att optimera både marknadsföring och försäljning på olika marknader.

Vi fokuserar på att bygga lönsamma strukturer för performance marketing och kundupplevelse. Den organiska spridningen på plattformar som Tiktok är grädden på moset, men vi litar inte på att den alltid finns kvar, sa Mikael Christensson.

Bolaget har även utvecklat en avancerad e-postautomatisering, som kompletterar annonsering på Meta, Tiktok och Pinterest. Till det kommer ett stort fokus på kundfeedback, som löpande används för att förbättra både produkter och tjänster.

Byggt utan riskkapital

En annan aspekt som särskiljer Waldor & Co. från många andra snabbväxande e-handlare är att bolaget aldrig tagit in externt kapital. De tre bröderna Christensson – Mikael, Andreas (vd) och Johan – har istället byggt verksamheten från grunden, med utgångspunkt i tidigare erfarenheter från e-handel och digital marknadsföring.

Företaget sysselsätter i dag omkring 20 personer genom en flexibel organisation av anställda och frilansare.

LÄS ÄVEN: Trions globala e-handelshemlighet - så använder de data: "Varje punkt är unik"

Trots lågkonjunktur och pressad marknad fortsätter bröderna att blicka framåt. Målet är att omsätta 150 miljoner kronor under 2025, med lönsamheten i fortsatt fokus.

Det vi brinner för är att skapa långsiktigt bra produkter som kunderna älskar. Då vet vi att de kommer att handla igen, sa Mikael Christensson till Ehandel.se.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se