Pierce gick upp mot höga jämförelsetal i det andra kvartalet - och lyckades inte bräcka dem. Omsättningen under perioden april till juni resulterade i en omsättning som minskade med 5 procent till 451 miljoner kronor. I lokala valutor var dock minskningen endast 1 procent.
Samtidigt kan man dock glädjas åt att tillväxten under det första halvåret just nu uppgår till 5 procent.
Fjolårets andra kvartal var exceptionellt starkt med en omsättningstillväxt om nära 40 procent, tydligt drivet av Covid-19-relaterade effekter. Under första halvåret 2021 var tillväxten i lokala valutor 9 procent, konstaterar Henrik Zadig, vd på Pierce Group, i en kommentar.
Inte heller resultatet (EBIT) lyckades leva upp till förra årets nivåer under det andra kvartalet. Det landade på 31 miljoner kronor, att jämföra med 43 miljoner från förra året. För första halvåret 2021 ligger motsvarande siffra på 38 miljoner kronor - också det en liten minskning från 45 miljoner.
Det andra kvartalet innehöll flera utmaningar. Högre världsmarknadspriser för containerfrakter ökade varukostnaderna från och med mars. Vi har också haft fortsatta brister i varutillgången på både egna och externa varumärken på grund av störningar i de globala varuflödena. Vidare förändrades kundbeteendet online jämfört med fjolårets Q2. En lägre grad av sökande efter olika alternativ ersattes av ett mer målmedvetet shoppingmönster. Detta minskade trafiken men kompenserades nästan helt av ökad konverteringsgrad, säger Henrik Zadig.
Laddar för Black Friday
Och med logistikutmaningarna globalt så förbereder man sig nu ordentligt och bunkrar upp ladorna inför vinterns stora säljfest.
Vi planerar nu intensivt för kampanjsäsongen som startar med Black Friday i november. Givet det osäkra läget i leveranskedjan arbetar vi med extra säkerhetsmarginal och planerar således bygga upp lagret under de kommande månaderna för att säkerställa att vi har ett starkt kunderbjudande inför kampanjstarten, säger Henrik Zadig.
Pierce ligger bakom e-handelsbutikerna 24MX, XLmoto och Sledstore och har även flera egna varumärken.