ANNONS

Svenska Etsy-utmanaren ska tredubbla säljet: "Lönsamma från dag ett"

Johanna Gauffin och Natalie Navia
"Nästa nivå av skalbarhet".

Cay Collective är en svensk marknadsplats för handgjorda produkter som grundades för ett och ett halvt år sedan av Handels-studenterna Natalie Navia och Johanna Gauffin. Bolaget, som jämför sig med den internationella plattformen Etsy, har över 100 anslutna kreatörer varav den stora majoriteten är bosatta i Sverige.

Men den säljarbasen ska man nu bredda. Med färska pengar i kassan ska de bre ut sig på nya marknader.

Förra sommaren hade Cay Collective en plats på NK i Stockholm. Redan då sa grundarna att man ser en stor efterfrågan på sin tjänst och att de för en dialog med investerare, för att inom kort kunna skala upp globalt.

ANNONS

Att vara lönsamma från dag ett har överträffat våra förväntningar och nu ser vi fram emot att möta fler engagerade kreatörer och kunder på NK, sa Johanna Gauffin, vd och grundare av Cay Collective, då.

Och nu stänger Cay Collective sin första kapitalrunda. Det skriver Breakit.

Bolaget har fått in 3 miljoner kronor från bland annat Blomsterlandets vd Susanne Holmström och Familjeläkarna-grundaren Stefan Amér.

Investeringen ska primärt användas till tillväxt genom att fånga den svenska marknaden och uppnå nästa nivå av skalbarhet inom vår tech-lösning, säger Natalie Navia, till sajten.

Pengarna från investeringsrundan ska alltså främst användas för att ta ett större grepp om den svenska marknaden och vidareutveckla den tekniska plattformen. På så sätt vill man nå ännu högre skalbarhet och hantera en snabbare tillväxt. En tillväxt som just nu ligger på 40 procent på månadsbasis.

Det tillsammans med framgångsrik organisk marknadsföring har resulterat i en rakettillväxt sedan Cay Collective grundades för 1,5 år sedan. Det är även mycket viktigt för oss att kvalitetssäkra allt som tas in på plattformen, till skillnad från Etsy som är vår huvudkonkurrent.

Under fjolåret landade försäljningen på 2 miljoner kronor och bolaget har, som tidigare nämnts, varit lönsamt från start.

I år är målet inställt på att tredubbla försäljningen och fortsätta växa i Skandinavien samt etablera plattformen i Nederländerna och Tyskland.

Cay står för: Create Anything Yourself, som på svenska betyder "skapa vad som helst själv".

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se