Det var den 15 augusti 2025 som Vossington AB lämnade in en egen konkursansökan till Stockholms tingsrätt, som tre dagar senare, den 18 augusti, beslutade om konkurs. Till konkursförvaltare har Leonardo Merino Castillo vid Merino Advokatbyrå AB utsetts.
Företaget, som på sin nu nedstängda svenska hemsida beskrev sig som "inspirerat av skandinavisk enkelhet och den amerikanska strävan efter perfektion", verkar ha lämnat ett spår av besvikna kunder efter sig, framför allt på den nordamerikanska marknaden.
På recensionssajten Trustpilot är tonen hård. En strid ström av enstjärniga betyg från amerikanska kunder målar upp en bild av ett företag i kollaps. Många vittnar om samma sak: beställningar för hundratals dollar har lagts, pengar har dragits från deras konton, men ramarna har aldrig dykt upp. Flera kunder beskriver hur de i månader försökt få kontakt med kundtjänst via e-post och chatt utan att få något svar.
"Har de gått i konkurs?" frågar en kund som väntat i två månader på en order värd över 400 dollar. En annan skriver: "Beställ inte härifrån!!! De måste ha gått i konkurs, men det är fruktansvärt att de fortfarande tar emot pengar från folk".
Varningssignaler i boksluten
En granskning av bolagets två senaste årsredovisningar visar tydliga tecken på en ansträngd ekonomi, trots att siffrorna vid en första anblick kunde se positiva ut.
Nettoomsättningen sjönk från 10,3 miljoner kronor 2022 till 8 miljoner kronor 2023. Samtidigt som resultatet för 2023 visade en vinst på drygt en halv miljon, fanns det illavarslande tecken i balansräkningen. Företagets kassa hade nästan halverats, från 3,6 miljoner till 1,8 miljoner kronor.
Den mest akuta varningssignalen var nyttjandet av företagets checkkredit. I slutet av 2022 hade bolaget utnyttjat knappt en miljon av en beviljad kredit på 4,5 miljoner. Ett år senare, vid utgången av 2023, var krediten nästan helt maxad.
Redan i årsredovisningen för 2022 nämndes "betydande utmaningar i distributionskedjan" och en omställning till partihandel på den nordamerikanska marknaden.