Svenska it-jättarna nobbar Amazon – ”vi är väldigt starka”

Darrar inte på manschetten.

Många förbereder sig för ett nytt e-handelslandskap sedan Amazon aviserat sin ankomst på den svenska marknaden. Konkurrensen från Amazon.se kan visa sig bli tuff i längden, men de svenska e-handlarna har hittills visat upp ett väldigt gott självförtroende.

De svenska it-handlarna är inget undantag. Computer Sweden har pratat med Inet och Dustin, som inte verkar alltför skräckslagna av titanen från andra sidan pölen.

Annons

Vår konkurrensfördel i Sverige är datorkomponenter, där vi är väldigt starka i Sverige. Det är ganska komplicerade produkter som Cdon och Elgiganten har haft lite svårt att få lönsamhet i. Då är det bättre att vi tillhandahåller de produkterna via deras marketplace. Man skulle kunna säga att det liknar performancemarknadsföring där vi betalar för varje order. Vi når en bredare målgrupp som kanske inte skulle hittat till oss annars och vår förhoppning är så klart att de får en bra upplevelse med oss och kommer att hitta tillbaka sedan, säger Inets vd Erik Wickman till Computer Sweden.

LÄS ÄVEN: Inet räds inte marknadsplatser: “Det är klart det är lite läskigt”

"Positivt för oss"

Dustins vd Thomas Ekman verkar till och med se fram emot Amazons ankomst.

Vi har stor respekt för Amazon som med alla våra konkurrenter, men konkurrens är bra och det här kommer att vässa e-handeln och bidra till att många fler e-handlar och det är positivt för oss, säger han.

Ingen av aktörerna verkar heller vara jättesugen på att finnas på Amazons marknadsplats. Erik Wickman öppnar, med viss tvekan, för att kanske en dag ha Inets egna varumärken där. För Dustins del verkar det dock vara ett blankt nej, i alla fall på den svenska marknaden.

Nej, det är inte det första naturliga steget för oss att göra eftersom vi själva är en stor återförsäljare. Så på de marknader där vi redan har ett footprint är det inte aktuellt. Men däremot skulle det kunna vara en möjlighet om vi vill in på andra marknader, säger Thomas Ekman.

LÄS ÄVEN: CDON om Amazons intåg: ”Inte nödvändigtvis negativt”

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!