Svenska jättens sparsmäll – säger upp 1 000 tjänster

Minskar det bensindrivna sortimentet.

Den svenska trädgårdsutrustningsjätten Husqvarna ställer om affären ordentligt. Bolaget som förstås är mest känt för att sälja via återförsäljare har även en egen e-handel.

I dag meddelar de ett saftigt sparpaket, som innebär att personalstyrkan minskas med runt 1 000 tjänster.

Annons

Vi genomför en vinnande strategi och jag är stolt över det som vår organisation har åstadkommit hittills under vår transformationsresa. Det är nu dags att ta nästa steg för att göra koncernen ännu mer hållbar, konkurrenskraftig och starkare, säger Henric Andersson, vd och koncernchef, i ett uttalande.

Utöver kraftig personalminskning kommer bolaget även att minska mängden bensindrivna konsumentprodukter med låg marginal. Det kommer att minska den årliga försäljningen med runt 2 miljarder från 2024, vilket är en av anledningarna bakom sparprogrammet.

Man kommer istället att fokusera mer på det smarta, uppkopplade och mer hållbara sortimentet och ökar investeringarna med 400 miljoner kronor per år från 2025, för att accelerera den affären.

Detta är ett bra exempel på hur vi leder vår bransch i omställningen mot hållbara lösningar med lägre koldioxidavtryck, säger Henric Andersson.

Annons