Svenska kalsongerna byter ägare: ”Kommer växa ordentligt”

"Ett delmål är att nå över tio miljoner kronor i omsättning".

Underklädesmärket Please the Swede får en ny ägare. Köpare är Mountainstone, ett bolag som är helägt av Daniel Bergsten som tidigare bland annat grundat kommunikationsbyrån Narva, och nu arbetar som investerare och managementkonsult.

Jag grundade kommunikationsbyrån Narva för över 20 år sedan tillsammans med en kompanjon. Vi sålde byrån 2018 till Aller Media och jag lämnade Narva för snart ett år sedan. Under det senaste året har jag ägnat mig åt att, som affärsängel, investera i mindre bolag, exempelvis RedLocker, Meitner och amerikanska Ryff. Please the Swede förvärvas genom mitt helägda bolag Mountainstone, säger Daniel Bergsten till Ehandel.

Annons

Daniel Bergsten har höga förväntningar på sitt nyförvärv.

Please the Swede är redan ett fint bolag med produkter som är bättre än det mesta som finns på marknaden. Fram tills i dag har Richard och hans team drivit bolaget som ett projekt vid sidan av andra karriärer och de har gjort det väldigt bra. Grunden är lagd och jag tror att det finns stora möjligheter att växla upp ganska ordentligt, säger Daniel Bergsten.

Det svenska varumärket Please the Swede grundades av Richard Lindqvist 2017 och är inriktade på att designa och producera stilrena, boxershorts i klassiskt snitt. Bolaget har varit en sidobusiness för Richard och omsatt cirka en halv miljon kronor.

Produkterna består av vida boxershorts producerade i kammad bomull. Idén kom efter att Richard bott i USA, när han kom tillbaka till Sverige kunde han inte hitta några vida boxershorts som motsvarande hans förväntningar.

Det är helt klart att det finns en plats för Please the Swede både på den svenska och internationella marknaden. Jag tror och hoppas att bolaget kommer växa ordentligt de kommande åren och jag ser fram emot att följa resan nu när mer tid och kraft kommer ägnas åt att utveckla verksamheten, säger Richard Lindqvist som under en övergångstid finns kvar som rådgivare till nya ägaren.

Hur ser du, Daniel, som ny ägare på omsättningen framöver? 

Jag vill inte sätta någon siffra för omsättningen, men inom ett par år ska det i alla fall vara mångdubblad jämfört med dagens nivåer, och ett delmål är att nå över tio miljoner kronor i omsättning om inte allt för många år.

Sociala medier en viktig försäljningskanal

Bolagets kunder är i hög grad återkommande och mycket lojala.

Annons

Enligt Daniel Bergsten kommer kunderna inte märka någon större skillnad efter ägarbytet. Det är fortfarande kvaliteten i produkterna och varumärkets position som är det viktigaste att arbeta vidare med. Precis som tidigare kommer försäljningen att ske direkt till slutkund via företagets webbplats. De viktigaste försäljningskanalerna idag är direkttrafik, Instagram och Facebook.

Att utveckla ett koncept för säljdrivande content marketing står på agendan under det kommande året. Förhoppningsvis kommer en hel del nya kunder lära känna varumärket och förstå att vida boxershorts har många fördelar jämfört med de tighta modeller som är vanligast i dag. Min förhoppning är att vi ska få fler att välja våra stilrena, klassiska underkläder, som passar alla kroppsformer.

Hur många anställda har ni idag?

I affären ingick inga anställda, säljaren har skalat ner inför försäljningen och under hösten kommer en av mina viktigaste arbetsuppgifter vara att hitta rätt personer för att ta bolaget till en ny nivå.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!