ANNONS

Svenska medarbetarna får 8 miljoner mer i bonus: "Exceptionellt"

Johan Sjödin t.h. (vd)
Miljonregn över personalen.

Möbeljätten Jysk lägger ett rekordår till handlingarna med kraftig vinstökning globalt. Även den svenska verksamheten visar gröna siffror, vilket nu ger medarbetarna en miljonbonus.

ANNONS

Under onsdagen presenterade Jysk sin årsredovisning för det brutna räkenskapsåret 2024/25. Rapporten visar att koncernen lyckats öka både omsättning och resultat markant.

Den globala omsättningen landade på 46,3 miljarder danska kronor (DKK), en ökning med 11,8 procent. Rörelseresultatet (EBIT) stärktes samtidigt med 26,9 procent till 5,6 miljarder DKK.

Räkenskapsåret 2025 har verkligen varit exceptionellt trots den globala osäkerheten som fortsätter att sätta press på detaljhandeln. Mer än någonsin söker konsumenter valuta för pengarna och fantastiska erbjudanden, säger Rami Jensen, President och CEO för Jysk.

Tillväxt i Sverige ger klirr i kassan för personalen

Den svenska marknaden följer den globala trenden. Omsättningen för Jysk Sverige ökade med 5 procent och landade på 5,5 miljarder svenska kronor. Rörelseresultatet (EBIT) för den svenska verksamheten uppgick till 294,5 miljoner SEK.

Det starka resultatet innebär att Jysk delar ut totalt 39 miljoner kronor i bonus till sina svenska medarbetare, vilket är en ökning med drygt 8 miljoner kronor jämfört med föregående år.

Beskedet om bonusen kommer kort efter att kedjan uppmärksammats för att ha stängt samtliga svenska butiker den 9 november för att samla över 1 200 medarbetare till en 35-årsjubileumsfest i Stockholm, en satsning som motiverades med att bygga starka team och kultur.

Vårt svenska team fortsätter imponera, leverera starka resultat och skapa värde för kunderna, kommenterar Johan Sjödin, vd för Jysk Sverige, i samband med rapporten.

Expansion och nya marknader

Jysk fortsätter att expandera sitt butiksnätverk. Under räkenskapsåret öppnades 148 nya butiker globalt, och kedjan omfattar nu totalt 3 575 butiker i 50 länder. Under året har bolaget även etablerat sig på två nya kontinenter genom butiksöppningar i Marocko och Uruguay.

Företaget rapporterar också att man välkomnat 13,7 miljoner nya kunder globalt under året, varav drygt 360 000 i Sverige.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se