Omsättningen rusar trots tuffare tider
24.se redovisar en nettoomsättning på över 212 miljoner kronor för 2024, en markant ökning från 189 miljoner kronor under 2023. Vilket innebär att man återigen är över 200-miljonersträcket där man låg 2022.
Bolaget har visat på stor motståndskraft och förmåga att anpassa sig till en utmanande marknadssituation, skriver man.
Trots den ökade försäljningen och ett framgångsrikt år med ökat ordervärde, sjönk rörelseresultatet till 7,2 miljoner kronor, jämfört med 11,3 miljoner kronor året innan.
Årets vinst landade på 4,3 miljoner kronor. Soliditeten uppgick till 19 procent. Styrelsen föreslår en utdelning på 4 miljoner kronor. Bolaget ägs till 100 procent av ordföranden Oscar Johansson.
Bolaget har under året gjort strategiska investeringar i affärssystem och lagerlokaler för att förbättra inköps- och logistikprocesser. En satsning på företagskunder har inletts genom en utökad säljorganisation.
Satsningen på företagskunder är en ny och spännande tillväxtmöjlighet, meddelar företaget.
Samarbetet med Voyado för kundklubbslösningar och en "Mobile First"-strategi har stärkt den digitala närvaron.
Nederländerna avvecklas
Bolaget ser ljust på framtiden med förväntningar om ökad försäljning och förbättrad lönsamhet, delvis drivet av en markant ökning av nya kunder och nyhetsbrevsprenumeranter under 2024. Bolaget driver e-handel i Sverige, Norge, Danmark och Finland, och avvecklade sin filial i Nederländerna vid årsskiftet 2024/2025.
För 24 i Norden AB, som hanterar koncernens e-handel på de övriga marknaderna utanför Sverige, minskade nettoomsättningen till 34,7 miljoner kronor från 37,7 miljoner kronor 2023. Detta med ett negativt rörelseresultat på 62 900 kronor. Årets vinst uppgick dock till positiva 23 800 kronor.
Totalt omsätter alltså 24-koncernen ungefär en kvarts miljard.
Trots den ekonomiska osäkerheten ser vi stora möjligheter i att våra produkter, särskilt tillbehör och reservdelar, fortsätter vara attraktiva under perioder av återhållsamma konsumentbeteenden.