Svenska plattformen vinner första kunden i USA: “Genombrott”

Mycket glada över hemlig USA-kund.

E-handelsleverantören och plattformen Litium rapporterar om genombrott internationellt. Företagets siffror för det andra kvartalet är ute och tillväxten landade på nära 13 procent med en omsättning på 16,7 miljoner kronor.

Rörelseresultatet (EBITDA) stod dock stilla på negativa 0,8 miljoner kronor.

Annons

EBITDA landar i nivå med föregående år och är förbättrad under första halvåret. Vi växer med ökat lönsamhetsfokus och siktar på att redovisa ett positivt rörelseresultat inom tolv månader, kommenterar företagets vd Patrik Settlin.

Företaget vill dock gärna lyfta värdet av de fasta och rörliga avtalsintäkterna de kommande 12 månaderna (ARR). Detta sägs vara Litiums viktigaste finansiella nyckeltal.

Litium utvecklas fortsatt starkt trots det tuffare marknadsklimatet. Under andra kvartalet 2022 växte vår ARR med 19 procent upp till 67,2 miljoner kronor, primärt drivet av nya B2B-affärer och expansioner inom B2C. Ett fint kvitto på att vår snabba, kraftfulla och flexibla e-handelsplattform levererar det värde och den avkastningsförmåga som efterfrågas i marknaden, kommenterar Patrik Settlin.

Under kvartalet så ska Litium även tecknat det första avtalet med en amerikansk kund. Det ska handla om "en stor amerikansk distributör av byggmaterial" med verksamhet i över 20 delstater. Affären ska vara en strategiskt och kommersiellt viktig milstolpe.

Det känns extra bra att vi under kvartalet fått ytterligare bevis på modellens styrka genom att teckna avtal med vår första amerikanska kund. Helt i linje med våra tillväxtplaner och det här genombrottet banar väg för fler affärer framåt, säger Patrik Settlin.

Litium ska idag serva kunder som Lindex, Tingstad och Jollyroom. Men plattformen sägs alltså även vara konkurrenskraftig internationellt.

Annons