Svenska varumärket säljs för 275 miljoner: “Nå sin fulla potential”

"Kapitalvinst på cirka 15 miljoner euro".

Varumärket och e-handlaren Urbanista får nu en ny ägare. Det rapporterar moderbolaget Strax AB som nu säljer vidare märket till P Capital Partners AB.

Köpeskillingen landar på 25 miljoner euro, eller runt 275 miljoner kronor. Och det talas samtidigt om “en möjlig ytterligare framtida uppsida” i affären.

Annons

Urbanista har haft en stark utveckling de senaste två åren men har hämmats av de finansiella utmaningar som Strax-koncernen har erfarit. Under nytt ägandeskap kommer Urbanista få chansen att nå sin fulla potential, skriver Strax.

Urbanista grundades 2010 i Stockholm och deras produkter säljs idag i över 90 länder via återförsäljare och en global e-handel. Senast har företaget gjort sig ett namn via solcellsladdade hörlurar och högtalare.

Köpeskillingen kommer i sin helhet gå mot utestående lån under låneavtalet med P Capital Partners. Avyttringen innebär även en kapitalvinst om cirka 15 miljoner euro, meddelar Strax.

P Capital Partners grundades 2002 och är en svenskbaserad europeisk kreditinvesterare som förvaltar fonder på cirka 4 miljarder euro och agerar som en strategisk finansiell partner till familjeföretag och entreprenörer.

LÄS ÄVEN: Koncernen gör jättesatsning på e-handel – växte 1000% online

Annons