ANNONS

Svenskarna är sugna på träningskläder - CLN Athletics omsättning rusar

Simon Hallberg, E-commerce manager på CLN Athletics
Dessutom plus på sista raden.

Pratar vi träningskläder så lär de flesta tänka på de riktigt stora spelarna. Eller åtminstone de mest välkända namnen. Men det finns förstås också andra aktörer som inte är riktigt lika givna i de breda lagren. En av dessa är CLN Athletics.

Det Borås-baserade bolaget började med ett fokus på crossfit-segmentet, men har sedan dess breddats till även andra slags träningsformer. Och det verkar vara en vinnande strategi. I den färska årsredovisningen kan vi se hur siffrorna pekade kraftigt upp när böckerna för 2024 stängdes.

ANNONS

Omsättningen för 2024 landade på på 28,7 miljoner kronor, att jämföra med 17 miljoner 2023. En uppgång på respektabla 70 procent.

Tillväxten kom dessutom inte på bekostnad av röda siffror på sista raden. Resultatet skrivs till ett plus på 2,7 miljoner kronor. En uppgång från ett minusresultat på 163 000 kronor 2023.

Det har varit ett galet år, men på ett bra sätt. Vi är ett litet team som springer på många bollar samtidigt. Så att vi lyckats öka omsättningen med nästan 70 % och förbättra EBIT med över 1900 % är svårt att ta in ibland. Men det är också ett kvitto på att det långsiktiga arbetet vi lagt ner verkligen börjar betala av sig, säger Simon Hallberg. E-commerce manager på CLN Athletics.

Resultatet kommer i ett läge när det som bekant har varit tufft överlag för e-handeln. Men CLN Athletics har valt att satsa trots det osäkra läget.

Vi har jobbat stenhårt och varit extremt noga med varje krona vi spenderat, samtidigt som vi vågat satsa och skala det som fungerar. Paid social är en central del för oss, och där lägger vi ner otroligt mycket tid. Vi har några hero produkter som är riktigt, riktigt bra. Dessa har vi försökt pusha, konstaterar Simon Hallberg.

Men ett enda bra år gör förstås inte en långsiktigt hållbar affär. Så hur ser CLN Athletics på framtiden?

Vi är bara i början. Under 2025 lägger vi grunden för nästa steg på resan. Vi har förstärkt teamet med nya kompetenser på både marknad och designsidan, fått in en nyinsatt styrelse och står inför större investeringar, bland annat ett nytt plattformsbyte. Under 2025 handlar det om att skapa tydliga strukturer internt men även jobba ännu närmare vårt community, så att vi kan skala ännu hårdare 2026. Vi är fortfarande ett litet men otroligt tajt team och det är just det som är vår styrka. Vi är otroligt snabbrörliga, avslutar Simon Hallberg.

ANNONS
Ola Andersson
ola@ehandel.se