Svenskarna spenderade 13,5 miljarder utomlands: ”Anmärkningsvärt”

"Anas ett trendbrott".

Nu presenterar Svensk Handel E-handelsindikatorn som täcker e-handelsutvecklingen under det tredje kvartalet. Enligt rapporten växte den samlade e-handeln, i Sverige och i utlandet, med tolv procent.

LÄS ÄVEN: Rykande färsk rapport om e-handel – ”slår rekordstarka tillväxttal”

Annons

I Sverige var dock utvecklingen inte lika positiv, men siffrorna är fortsatt goda. Under kvartalet växte e-handeln med knappt tre procent, jämfört med samma period förra året. Men bara under september månad backade näthandeln tre procent.

Att e-handelstillväxten fortsätter att avta var väntat när restriktionerna har slopats och fler återvänder till de fysiska butikerna. Det är snarare anmärkningsvärt att det fortfarande är tillväxt under tredje kvartalet och att utländska sidor drog mer av tillväxten, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Sett till tillväxten i de olika kategorierna växte den inhemska online-försäljningen av kläder och skor med 28 procent fram till och med september i år, jämfört med samma period i fjol. Därefter kom "hemelektronik" som växte med 23 procent och sedan "möbler och heminredning" som ökade med 22 procent. E-handel av livsmedel, exklusive alkohol och tobak, växte med 14 procent.

Under slutet av förra året väntade sig många att e-handelns omsättning skulle sjunka i nivå under 2021, men så har det alltså inte blivit. Även om omsättningen under resten av året skulle bli påtagligt lägre än förra året så kommer e-handeln likväl att visa positiv tillväxt för helåret 2021. Det är en imponerande utveckling, säger Johan Davidson.

Under de senaste tolv månaderna lade dock svenska konsumenter hela 13,5 miljarder kronor på onlineshopping från utlandet.

Annons