Sveriges Konsumenter ryter till mot Amazon: “Ta ert ansvar”

Intresseorganisationen är inte jätteglad.

Sveriges Konsumenter är en ideell paraplyorganisation med 21 medlemsorganisationer som till exempel Hyresgästföreningen, Äkta Vara, Medveten Konsumtion med flera. Organisationen har nu skrivit ett öppet brev till Amazon där man “välkomnar” e-handlaren till Sverige. Välkomna är dock fel ord då man är högst kritisk till e-handlaren.

Sveriges Konsumenter pekar bland annat på Amazons försök att stoppa arbetare från att organisera sig fackligt, något som är känt sedan länge. De tar även upp att Amazon utreds för missbruk av sin dominerande ställning.

Annons

Det som Sveriges Konsumenter vill lyfta är dock upplägget med marknadsplatsen, själva “plattformen”. Organisationen menar på att Amazon gömmer sig bakom plattformen och inte tar sitt fulla ansvar för det som säljs där.

Faktum är att fler än hälften av produkterna på Amazon och andra plattformar kan vara farliga, detta enligt en granskning från tidigare i år. Det är givetvis helt oacceptabelt, skriver Jan Bertoft, Generalsekreterare för Sveriges Konsumenter, i brevet.

Det handlar bland annat om farliga elprodukter och även produkter med farliga kemikalier. Att Amazon vill slippa kemikalieskatten rimmar förstås inte så bra med denna kritik.

LÄS ÄVEN: Amazon vill slippa kemikalieskatt – här är regeringens besked

Sveriges Konsumenter har även testat Amazons europeiska marknadsplatser.

Efter att ha besökt era europeiska sajter är vi mest bara förvirrade. En känsla som vi delar med alla de konsumenter som hört av sig till våra rådgivare och lönlöst försökt reklamera sina varor hos er. I vissa fall har ni dröjt så länge med återkoppling att konsumentens reklamationsrätt hos den faktiska säljaren har löpt ut.

Detta går dock inte i linje med vad vi vet om Amazon, då deras kundfokus och kundtjänst ofta prisas för att vara väldigt bra och man ställer sig sällan på handlarnas sida.

Sveriges Konsumenter kräver att det blir tydligare vem man faktiskt handlar av när man klickar hem något på Amazon. De kräver även att produktsäkerheten höjs så att ett köp inte slutar “i ett besök på akuten”.

Annons

Sluta gömma er bakom plattformen. Ta ansvar för vad ni lagerhåller, säljer och marknadsför. Och ta ansvar för era kunders säkerhet och integritet, avslutar Jan Bertoft.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!