Swish avslöjar Black Friday-försäljningen: “Slog rekord”

"Fortsätter ta marknadsandelar i e-handeln".

Getswish AB, som står bakom den omåttligt populära betallösningen Swish, har nu lättat på locket kring förra veckans köpfest. Ett reakalas som kulminerade i Black Friday-helgen som vi precis lämnat bakom oss.

Så hur gick det enligt Swish egna siffror? Bra visar det sig. Det är ingen tvåsiffrig ökning men betalningarna till företag ska ha ökat med 8 procent.

Annons

Under hela Black Week skickades 11,5 miljoner Swish-betalningar till företag, en ökning med 8 procent, skriver Getswish.

"Lönedag och reapriser"

Och Black Friday som enskild dag ska inte ha varit mycket sämre.

Som ett resultat av både lönedag och reapriser slog Swish rekord i antal Swish-betalningar till företag med hela 2,4 miljoner skickade Swish-betalningar till företag under självaste Black Friday, en ökning med 7 procent från föregående år.

"Tufft år"

Swish har alltså inte sett ett minskat köpsug under den stora readagen, och inte heller under Black Week.

Att vi nu, tredje året i rad, slår rekord i antal Swish-betalningar till företag under Black Friday är ett tydligt kvitto på att Swish tillväxt i handeln är allt annat än färdig, tvärtom fortsätter Swish ta marknadsandelar i e-handeln och toppa i mätningar som det mest föredragna betalsättet bland svenskarna, säger Urban Höglund, vd på Swish.

Som mest swishades det totalt cirka 6 000 betalningar varje minut under lördagen.

Annons