Systembolaget mer än dubblade vinsten – när kunderna höll igen

Fick fler besök, men kunderna köpte färre och billigare varor.

Systembolaget har korkat upp siffrorna för 2023 och visar upp ökningar på nästan alla fronter. Det enda som sjönk var försäljningsvolymen. Det hindrade dock inte omsättningen att öka från 37,1 till 38,1 miljarder kronor, då såväl alkoholskatten som priserna från leverantörer ökade - något som fick svenskarna att hålla igen lite på inköpen.

Kunderna besökte oss oftare, men handlade färre och billigare varor, och försäljningsvolymen sjönk. Köpmönstren har återgått till att se ut mer som före pandemin. Under jul- och nyåssveckorna var kundbesöken över tre procent fler än i fjol, säger Ann Carlsson Meyer, vd för Systembolaget, i en kommentar.

Annons

Hon säger också att Systembolaget klarade sig bättre än branschen i övrigt.

Volymmässigt såg vi en nedgång både under kvartalet och under helåret. Inom e-handeln skedde en liknande volymnedgång, men bedömningen är att nedgången i marknaden var större än för Systembolaget specifikt.

Investerar i e-handeln

Men det var alltså inte bara omsättningen som växte. Resultatet fick sig ett rejält uppsving när Systembolaget gick från 197 till 432 miljoner i vinst.

Vi ser bland annat effektivitetsförbättringar i butik, depå och från den genomförda omorganisationen på huvudkontoret. Ett kraftigt förbättrat finansnetto stärker ytterligare nettoresultatet och vi uppnår våra ekonomiska mål, säger Merlin Poljak, chef för affärssupport på Systembolaget.

Värt att notera är också att man utvecklat sin e-handel ytterligare, för att nå kunderna på fler platser. Exakt hur mycket e-handeln omsatte framgår dock inte.

Det är viktigt för oss att möta den ökade digitaliseringen och våra kunders förväntningar på att det ska vara enkelt och smidigt att vara kund hos oss. Exempelvis har vi infört förskottsbetalning inom vår e-handel, och vi arbetar även med digitala verktyg för mer hälsosamma val, såsom appen ”Måttfull”, säger Ann Carlsson Meyer.

Annons