Systembolagets försäljning föll: ”Ser ett lägre snittköp”

"Det är glädjande".

Spriten flödade i mindre utsträckning, ut från Systembolaget i alla fall, under förra året. Försäljningen backade från 9,9 till 9,8 miljarder kronor under det fjärde kvartalet och resultatet föll även det, från 96 till 28 miljoner.

Men Systembolagets vd, Ann Carlsson Meyer, hänger inte läpp för det. Istället pekar hon på att kundnöjdheten är på samma höga nivå som tidigare, nämligen 80,7 enligt Nöjd Kund Index. Ålderskontrollerna ökade från 96,5 till 97 procent.

Annons

Vi jobbar varje dag för att kombinera god service med vårt samhällsansvar. Det är glädjande att vi ligger på en stabilt hög nivå när det gäller kundnöjdhet. Positivt är även att ålderskontrollen ökar än en gång då en viktig del av vårt uppdrag är att sälja med ansvar och se till att ingen under 20 år kan köpa alkohol, säger hon.

Även vid en översyn av helåret kan vi konstatera att försäljningen minskade, hur man än mäter. Volymerna föll med 3,2 procent till 558,4 liter, jämfört med 2021. Så gjorde även intäkterna, med 2,5 procent, till 37,1 miljarder kronor.

"Mindre försäljningsvolym"

Resultatet fick sig också en törn och landade på 349 miljoner, jämfört med 442 miljoner 2021.

Vårt minskade resultat beror främst på en mindre försäljningsvolym och en engångskostnad för en omorganisation på huvudkontoret. Underliggande resultat, exklusive engångskostnaden, ligger helt i linje med föregående år. Vi ser en avtagande effekt för avskaffade pandemirestriktioner men numera också ett lägre snittköp, förklarar Merlin Poljak, ekonomidirektör på Systembolaget, siffrorna.

Annons