Search
Search
Close this search box.
ANNONS

Tailor Stores covidsmocka: “Snabba att minska våra kostnader”

Magnus Loodberg, vd
Foto: Mats-Ola Ström
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

"Har tagit tid att vända skutan igen".

ANNONS

E-handlaren Tailor Store har haft en tuff tid under pandemin. Det står klart i bolagets senaste årsredovisning för 2020/2021. Omsättningen sjunker nämligen med 27 procent, jämfört med året innan. Perioden gäller den första juli 2020 till och med den sista juni 2021.

Totalt landade försäljningen på drygt 47 miljoner kronor, vilket kan jämföras med över 65 miljoner året innan.

Det stämmer att hela pandemin har påverkat oss negativt på olika sett, dels genom intäktsbortfall på grund av kraftigt minskad efterfrågan, dels i sourcingledet på olika sätt, exempelvis att vår tillverkning i Sri Lanka tvingades stänga under perioder med restriktioner, säger företagets vd Magnus Loodberg till Ehandel.

Trots ett relativt stort intäktsbortfall så är företaget fortsatt lönsamt. Vinsten landar en bit över 2 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 1,3 miljoner året innan.

Vi var snabba med att minska våra kostnader och anpassa oss till det nya läget för företagets överlevnads skull, förklarar Magnus Loodberg.

"Tillbaka rejält på banan igen"

När restriktionerna började att lättas upp i fjol så ska dock kunderna ha hitta tillbaka till det skräddarsydda, men då var man inte redo berättar Magnus.

Sent i våras, 2021, när restriktionerna började släppa världen över har vi dock sett efterfrågan komma tillbaka men då var inte organisationen redo för detta, så det har tagit tid att vända skutan igen. Nu är vi emellertid tillbaka rejält på banan igen och kan med hög sannolikhet visa upp bra siffror och tillväxt framåt.

Hur har omvärldssituationen just nu påverkat er?

Nuvarande världssituation har påverkat oss såklart, men kanske mer indirekt än direkt. Ännu har vi inte sett någon allmän minskad efterfrågan som man hör talas om men det kan bero på att vi är spridda i många olika länder, varav USA just nu är vår största marknad, samt att vi är inne i en offensiv fas där det samtidigt finns ett uppdämt behov efter pandemin att handla välsittande kläder, avslutar Magnus Loodberg.

Dela artikeln:

Search

Nyheter

Tjänster

Om Ehandel

Nyhetsbrevet som håller dig uppdaterad!