Tapetjätten i konkurs: Över 20 år online – e-handeln stängd

"Tanken är att få igång e-handeln igen".

Malmöbaserade e-handlaren Tapetorama har ansökt om konkurs. Företaget ska vara Skandinaviens ledande tapet- och textilbutik och utöver e-handeln har man ett fysiskt showroom på Friisgatan 16 i Malmö.

Nätbutiken Tapetorama.se startades redan 2001 och har alltså länge försett marknaden med ett brett utbud av tapeter. Sedan i förra veckan har dock webbshoppen haft stängt med följande meddelande:

Annons

Från och med fredag 15 mars genomför vi en omstrukturering av Tapetorama och tar därför ej emot ordrar via hemsida eller butik.

Men bara fem dagar senare, den 20 mars, så beviljades bolagets konkursansökan av Malmö tingsrätt.

Tapetorama tappade omsättning från 22,7 miljoner kronor 2020/2021, till 17,2 miljoner under efterföljande räkenskapsår. För 2021/2022 så gjorde man även en miljon i förlust. En förlust som dock hänfördes till flyttkostnader, utöver konjunkturläget.

Hur det gick i fjol framgår ej. Företaget har dock en skatteskuld gällande tillfälligt anstånd på 2 miljoner kronor, daterad 1 mars 2024.

Ehandel vände sig till konkursförvaltaren Johan Schubert, vid Maqs Advokatbyrå, för att få veta mer om vad som hänt.

Bolaget gick på egen begäran i konkurs i onsdags, säger Johan Schubert.

Vad händer nu?

Det finns ett väldigt stort lager med tapeter och inredningsprodukter. Vi kommer att ha en konkursutförsäljning från butiken. Men tanken är också att få igång e-handeln igen och få upp konkursutförsäljningen där med. Vi håller nu på att märka upp alla varor och göra viss inventering, Vi hoppas komma igång under nästa vecka.

Annons

Johan Schubert berättar också att e-handeln stått för 70 procent av omsättningen och resten av försäljningen har alltså gått via butiken i Malmö.

Vet du vad som ligger bakom konkursen?

Under pandemin så gick det ju jättebra, men sedan har det sjunkit. Det är ju typiska konsumentvaror och folk renoverar ju mindre och så vidare. Det är det som har gjort att det inte gick längre.

Tror du på en fortsättning för varumärket?

Ja, det hoppas jag. Jag försöker ju sälja vidare varumärket.

Någon tidshorisont på arbetet?

Det är tidigt nu. Jag ska ju hålla i konkursutförsäljningen i kanske ett par veckor. Det är den uthålligheten man har. Jag behöver ju personalen och de kan ju börja söka sig vidare. Så brukar det vara i alla fall.

Johan Schubert berättar dock att det är en mycket trogen skara bland de anställda som är kvar. Många har tydligen arbetat där sedan bolaget startades.

Om det är någon e-handlare eller investerare som är intresserad av verksamheten så kan man höra av sig till Johan Schubert.

Annons