Tappade 6 miljarder på ett enda kvartal – nu stängs 250 butiker

Fortsätter att backa.

Det hårt ansträngda L Brands, som driver de amerikanska kedjorna Victoria's Secret, Pink och Bath and Body Works, fortsätter att kämpa med en sviktande försäljning. Under årets första kvartal tappade koncernen drygt 37 procent av sin omsättning och coronapandemin innebar att situationen förvärrades ytterligare. Det rapporterar nyhetssajten Fashion United.

Allra sämst går det enligt uppgift för Victoria's Secret, som under det första kvartalet backade från 1,5 miljarder till 821,5 miljoner dollar. Det motsvarar ett tapp på över sex miljarder svenska kronor, under ett enda kvartal.

Annons

LÄS ÄVEN: I spåren av e-handeln: Victoria's Secret stänger 53 butiker

Lade ner sin modevisning

Nu väljer företaget att möta krisen med att stänga 250 av sina butiker i USA och Kanada. Antalet motsvarar cirka en fjärdedel av det totala butiksbeståndet i Nordamerika. Dessutom kan ännu fler butiksstängningar bli aktuella under de kommande åren.

Victoria's Secret har under de senaste åren slagits mot en ökad konkurrens från e-handeln såväl som ett förändrat kundbeteende. Bolaget har bland annat anklagats för att representera ett snävt kvinnoideal och för att skapa och sälja "översexualiserade" plagg, enligt Fashion United. Så sent som förra året valde företaget att lägga ner sin modevisning Victoria's Secret Fashion Show.

LÄS ÄVEN: Konsumenterna sviker - nu lägger Victoria's Secret ner sin show

Annons