Teknikfel gav rabatt på 90 procent – ordern avbröts: ”Orimligt”

Vad är en rimlig rabatt?

I normalfallet är det sagt pris som gäller, men det finns undantag och i regel är det det sunda förnuftet som får avgöra. Det blev slutsatsen när Konsumentverket nyligen fick reda ut vad som gäller när e-handlare vill avboka lagda order.

LÄS ÄVEN: E-handlare skrotade 1500 order efter prismiss - så säger lagen

Annons

Bakgrunden var att e-handlaren Nordic Nest hade råkat sälja en stor mängd varor till priset 0 kronor. Bland annat hade en ivrig kund lyckats lägga en beställning på en miljon gratis salt- och pepparkvarnar, vilket e-handlaren förstås varken ville eller kunde leverera.

LÄS ÄVEN: Sålde en miljon kvarnar för 0 kronor: "Extra stolt"

I det fallet var Konsumentverkets bedömning att alla inblandade borde förstå att 0 kronor inte var något rimligt pris och att det därmed var helt i sin ordning att avbryta beställningarna. Vilket var precis vad Nordic Nest hade gjort, och enligt e-handlaren hade ingen kund reagerat negativt på det.

Men var går gränsen för när ett pris blir uppenbart orimligt? Enligt uppgifter till Ehandel har nätbutiken Proffsmagasinet sålt en kolarpanna för 47 kronor istället för det ordinarie priset på cirka 440 kronor, en prissänkning som direkt lockade till köp. Men glädjen blev kortvarig.

Jag fick senare kommunikation om att leveransen skulle bli försenad på grund av att lagret var slut, eftersom fler än jag hade nappat, och fick till slut ett meddelande om att "på grund av tekniska fel med våra priser" avbokar de artikeln, berättar kunden för Ehandel.

"Händer inte ofta"

Direkt uppstod funderingar om vem som egentligen hade rätten på sin sida.

Jag brydde mig inte särskilt mycket om det för det kanske var ett "för bra för att vara sant"-pris, men i grunden var det inte helt orimligt heller.

Precis som i fallet med Nordic Nest ska det även den här gången vara en teknisk miss som ligger bakom det kraftigt sänkta priset.

Annons

Det händer inte ofta, men ibland går våra automatiska prisuppdateringar fel. I detta fall verkar det ha blivit nästan 90 procent rabatt på en vara, vilket vi bedömer som orimligt och därför avbröts ordern, säger Sandra Sölving, Brand Manager på Proffsmagasinet, till Ehandel.

Hur kommer det sig att varan först sades vara försenad och att det senare handlade om att priset var fel?

Att det gått ut ett meddelande om leveransförsening är olyckligt, men det beror på att vissa leveransbesked är automatiserade och att det gick ut innan vi upptäckte problemet.

Annons