Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Teknikmagasinets VD: "Utveckling av vår e-handel är en förutsättning"

Teknikmagasinets VD: "Utveckling av vår e-handel är en förutsättning"
Catherine Sahlgren, vd för Teknikmagasinet
Michell Grönlund

Dela artikeln:

Berättar om framtiden för företaget efter rekonstruktionen.

ANNONS

Efter ett tufft år, med bland annat en omskriven rekonstruktion, är Teknikmagasinet nu på banan igen. Sedan deras ackordförslag accepterades av tingsrätten i juni i år, har företaget bland annat meddelat att de tänker satsa på e-handeln.

LÄS ÄVEN: Rekonstruktionen klar - nu ska Teknikmagasinet växa på nätet

Nu berättar företagets vd Catherine Sahlgren mer detaljerat om framtidsplanerna för Ehandel.se.

- Under rekonstruktionen arbetade vi hårt med att utveckla verksamheten samt skära i kostnader.  Nu har vi en ny, stark ägare i form av Peter Gyllenhammar AB och en tydlig plan för både vad vi ska utveckla för att stärka oss i det nya detaljhandelslandskapet och för fortsatt kostnadseffektivitet, skriver hon till redaktionen.

Kan stänga butiker - och öppna nya

Tre områden kommer att stå i fokus för Teknikmagasinet under den närmsta tiden och dessa är butiksnätet, sortimentsstrategin och e-handeln/omnikanalerbjudandet. 

Vad gäller butiksnätet så vill företaget bland annat komplettera det nuvarande utbudet på 134 fysiska butiker med fler. Samtidigt kan olönsamma butiker komma att läggas ner.

- Vi vill nyetablera, gärna i trafiklägen, och samtidigt ser vi över mindre lönsamma butiker, skriver Catherine Sahlgren.

Sortimentsstrategin ska utvecklas på så sätt att den anpassas för målgruppen. För detta ändamål har Teknikmagasinet nu rekryterat en erfaren sortiment- och inköpschef och den som fått rollen är Johan Dahlström, som tidigare bland annat har jobbat för Rusta och Dollarstore.

- Vi kommer förmodligen lansera ett antal nya tjänster, kommenterar Sahlgren.

Vill erbjuda fler fraktalternativ

För e-handelns del så är det bland annat användarvänlighet och funktionalitet som står på schemat framöver. I maj förbättrade företaget den strukturella navigeringen på sajten och framöver hoppas man på att  även kunna erbjuda kunderna fler fraktalternativ. Även omnikanalstrategin har utvecklats på sistone och i våras ska kedjan bland annat ha implementerat Klarna in store, vilket är tänkt att möjliggöra för butiksmedarbetarna att hjälpa kunderna att handla i e-handeln om varan inte finns i butiken.

- Vi kommer definitivt att satsa ytterligare på e-handeln under vår CMO Marie Segerbergs ledning som började förra augusti. Vår kärnmålgrupp är ungdomar mellan 10-25 år, de är mer Internetvana än snittet och så utveckling av vår e-handel är en förutsättning för att kunna nå och behålla dem som kunder. De förväntar sig en smidig, enkel och skoj upplevelse oavsett vart de möter oss och det arbetar vi vidare med att skapa. Vi vill utnyttja de fantastiska möjligheter vi har med 134 fysiska butiker i A-lägen kombinerat med en bra e-handel, sammanfattar Catherine Sahlgren.

Dela artikeln: