Temu spenderade 20 miljarder på Meta-annonser

Står för 70 procent av alla paket.

Att den kinesiska e-handlaren Temu gick ut hårt med sin annonsering under förra året är ingen nyhet. Samtidigt har kvalitén på annonseringen ifrågasatts och nu på senare tid så verkar Temus tillväxt saktat in, i alla fall i Sverige.

LÄS ÄVEN: Temus rakettillväxt är över: “Jag tror hajpen börjar dö ut”

Annons

Financial Times har tidigare meddelat att Temu lagt 3 miljarder dollar på annonsering i USA förra året. Nu meddelar Nyhetsbyrån Direkt, som hänvisar till siffror från Wall Street Journal, att Temu lagt 2 miljarder dollar endast hos Meta under fjolåret. En siffra som ska göra Temu till den största annonsköparen hos Facebook och Instagram.

Volymen av annonsköp från Temu, som lanserades så nyligen som 2022, har slagit chefer hos båda de digitala annonsjättarna Meta och Google med häpnad, skriver nyhetsbyrån.

Man noterar nämligen också att Temu varit mycket flitiga att köpa annonser även hos Google. Något vi också skrivit om i Sverige.

LÄS ÄVEN: Temu rasar på Google: ”Utan finess och kvalitet”

Målet sägs vara att primärt nå ut till amerikanska och europeiska konsumenter.

Andra anmärkningsvärda siffror som delas är att Temu, tillsammans med den kinesiska konkurrenten Shein, sägs stå för 70 procent av alla e-handelspaket som flygs ut från Kina varje dag.

Annons