Nu har flaggskeppsbutiken i Stockholm invigts, som ska vara kedjans nyaste butikskoncept som heter "The Workshop". Det är, enligt Mark Hermann som axlar vd-rollen, inspirerat av The Body shop-grundaren Anita Roddicks när hon blandade de första produkterna i sitt kök.
Nästan allt material är återanvänt, allt ifrån butiksinredningen till produktförpackningarna, säger han till Market.
Flaggskeppsbutikerna, både i Stockholm på Westfield Mall of Scandinavia och den i Malmö på Emporia, återanvänder även sina tidigare lokaler.
Vi är jätteglada för det. Vissa kunder står nästan och gråter när de kommer in. Det är väldigt emotionellt.
På hyllorna i den färska butiken står de flesta av kedjans mest säljande produkter. Men den årliga julkollektionen syns inte till.
I år blir det en lite annorlunda jul. Med allt som har hänt i företaget har det inte varit produktion av julprodukter i fabrikerna, så i år gör vi en egen jul och jobbar mycket med våra bästsäljande produkter, säger Cecilia Daun.
Butiksteamet består av både erfarna medarbetare som arbetat med The Body Shop tidigare och nya talanger. Intresset för varumärkets comeback har även märkts bland jobbsökande. När rollen som marknadschef annonserades ut, mottogs över 200 ansökningar.
Satsningar: E-handel och nytt lager
En av förbättringarna efter bolagets nystart är lanseringen av ett nytt lager i Stockholm, som ska möjliggöra snabbare leveranser på 1 till 2 dagar. Vilket kan jämföras med de tidigare 3 till 5 dagarna när varorna skickades från Tyskland. Detta initiativ ska stärka konkurrenskraften på e-handelsmarknaden.
Som en del av företagets nya strategi kan kunderna stötta sina lokala The Body Shop-butiker genom e-handeln. För varje köp i e-handeln kan kunden välja att gynna en lokal butik, som då får en så kallad "payback" baserad på köpet.
Det är en stark trend att man vill ha kvar sina lokala butiker men samtidigt är det lätt att handla på e-handeln. Här kan man som kund känna att det är ok att handla på e-handeln men att man samtidigt stöttar den lokala butiken.
Framöver är målet att expandera butiksnätverket genom att rekrytera fler franchisepartners som kan öppna nya butiker runt om i landet. Samtidigt kommer butiker i storstäderna att drivas centralt av företaget.
Bland de fyra nya ägarna är Alexis Tchikladzé, tidigare ekonomichef, den enda som var med under konkursen. Han berättar att han tog god tid på sig innan han bestämde sig för att delta i nystarten, men nu ser han nya förutsättningar för framgång.
Vi pratar om våra egna pengar och kommer att göra allt för att det ska fungera.
Ägargruppen har satt ett kortsiktigt ekonomiskt mål att nå break-even under det första verksamhetsåret. Det handlar dock inte bara om ekonomi, utan även om engagemang och stolthet över varumärket.
Det är lika mycket med hjärtat som för pengarnas skull. Det var otur att se att det man byggt upp under fjorton års tid tog slut på en gång, säger Mark Hermann.