Fotojätten Scandinavian Photos ägarbolag, Nordic Imaging Group AB, har presenterat sitt resultat för det brutna räkenskapsåret som sträckte sig från 1 april 2024 till 31 mars 2025. Koncernens nettoomsättning minskade till 824 miljoner kronor, en nedgång från 881 miljoner kronor föregående år. Det är andra året i rad som omsättningen sjunker, och sedan toppnoteringen på över en miljard kronor 2022/2023 har bolaget tappat nästan 200 miljoner i försäljning.
Samtidigt har förlusten ökat markant. Resultatet efter finansiella poster landade på -39,8 miljoner kronor, en kraftig försämring jämfört med -15,5 miljoner kronor under 2023/2024.
Svenska marknaden backar
Försäljningen i Sverige, som är koncernens största marknad, minskade från 540 miljoner till 491 miljoner kronor. Det svenska dotterbolaget Scandinavian Photo AB, som driver butiker och försäljning i Sverige, redovisar en nettoomsättning på 497 miljoner kronor för sitt första hela verksamhetsår. Det svenska bolaget var dock i grunden lönsamt och visade upp ett rörelseresultat på 6,1 miljoner kronor. Ett koncernbidrag på över 7 miljoner ledde dock till att "årets resultat" blev en förlust på 285 694 kronor.
Enligt årsredovisningen har året präglats av en lägre efterfrågan vilket lett till minskad försäljning. För att anpassa sig till en lägre försäljningsvolym har koncernen reducerat både drifts- och personalkostnader, vilket inneburit uppsägningar under året. Antalet anställda i koncernen har minskat från 126 till 116.
Stort IT-projekt slutfört
En betydande händelse under året är slutförandet av bolagets nya IT- och affärssystem, kallat "SPACE". Investeringen har varit omfattande, men systemet är nu i drift. Företaget skriver att detta, tillsammans med en ny bolagsstruktur, skapar förutsättningar för att "växa och skapa effektiviseringsfördelar inom alla delar av verksamheten". Med det nya systemet på plats förväntas investeringstakten gå ner, och fokus skiftar nu mot att driva tillväxt, effektivisering och lönsamhet.
Scandinavian Photo fortsätter sin satsning på ett omnikanalkoncept, med försäljning online i Sverige, Danmark, Finland och Norge samt fysiska butiker i bland annat Stockholm, Malmö och Borås.
Inför det kommande året förväntar sig ledningen en stabilisering på marknaden. Med ett förbättrat sortiment och bättre tillgänglighet på produkter är målet att driva en viss omsättningstillväxt och förbättra lönsamheten genom ett fortsatt fokus på intern effektivitet.