TikTok ändrar spelreglerna: ”Mikroinfluencers som gäller”

"Hetast just nu är en tågnörd".

TikTok, som är den mest nerladdade appen just nu, är inte längre bara en plattform för Generation Z.

Vi växer i alla målgrupper, säger Sandra Lagergren, från TikTok.

Annons

TikToks populäritet hänger ihop med att vi vill bli underhållna, menar Sandra.

Det finns nåt för alla, just nu är ämnen som utbildning, gaming och resor enormt stort.

Den absolut mest älskade kreatören på TikTok just nu är en helt vanlig kille, som har stenkoll på tåg och tidtabeller.

Ja, TikTok har ändrat den traditionella influencern. Nu ska det vara mikroinfluencers. Det är de små konton, de nischade, specifika kontona som går bäst, säger Sandra Lagergren.

Okända vinner över kända influensers

En annan mikroinfluenser som blivit stor är Khabane Lame, som inte pratar i sina videos, utan visar hur saker fungerar via minspel och gester.

Han blev arbetslös i samband med pandemin och började med sina videor som snabbt blev en succé. Vem våra användare väljer att följa handlar om ett ställningstagande. Man tycker om varumärket eller det personen vill förmedla och man vill visa det genom att följa och därmed tala om för andra vad man tar ställning för.

Annons