TikTok tar 16 miljoner kronor för en annons: “En avsevärd ökning”

Räknar med 330 miljarder i år.

Det går snabbt framåt för TikTok och deras satsningar på annonsering i det sociala nätverket. Vi har tidigare berättat hur de öppnat ett nordisk kontor i Stockholm och nu bearbetar svenska företag att annonsera i nätverket.

LÄS ÄVEN: TikTok storsatsar på e-handel och rullar ut nya funktioner i Sverige

Annons

Nu avslöjar Bloomberg vad det kostar att få en takeover-annons i nätverket i USA. Ett pris som sägs öka snabbt i takt med att TikToks användarbas växer världen över.

Enligt dokument som tidningen fått ta del av så kan det för vissa helgdagar kosta över 2 miljoner dollar, runt 16 miljoner kronor, att få en topp-annons i nätverket. Alltså en annons som alla som går in i appen tvingas att se.

Just nu sägs en vanlig dag kosta runt 1,4 miljoner dollar, vilket dock är en siffra som ska öka till 1,8 miljoner under det fjärde kvartalet i år. En topp-annons beräknas ge över 100 miljoner visningar. Vissa helgdagar går dock alltså för mycket mer än så och kan hamna över 2 miljoner dollar per dag under det fjärde kvartalet.

Dessa priser är en avsevärd ökning jämfört med vad TikTok tog för bara ett år sedan, ska anonyma källor sagt till Blooomberg.

LÄS ÄVEN: TikTok uttalar sig efter Sverige-lanseringen: “Vi växer explosivt”

Trots dessa prisökningar så meddelar Bloomberg att TikTok inte tjänar speciellt mycket pengar på sin användarbas ännu. Och som vi vet här i Sverige så håller man just nu på att bygga ut och utveckla sitt annonsnätverk världen över.

Annonsörer har inte riktat sina videobudgetar till TikTok på det sätt de gör för YouTube. Men det är bara en tidsfråga, säger Brian Wieser från marknadsföringsbolaget GroupM.

Enligt Bloomberg så räknar TikTok med att sälja annonser för 40 miljarder dollar, runt 330 miljarder kronor, globalt under 2021.

Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!