ANNONS

Tio gånger högre försäljning – jätten spår säljfest

Niclas Eriksson
”Letar inte längre efter det billigaste”.

Elektronikkedjan Elgiganten förutspår en försäljningsvolym som är upp till tio gånger högre än en normalhelg under årets Black Friday. Enligt bolagets analys av sökdata och försäljningssiffror syns en förändring i konsumenternas beteende, där strategiska inköp av kapitalvaror prioriteras framför impulsköp av lågprisprodukter.

ANNONS

Niclas Eriksson, vd på Elgiganten, menar att kunderna i år är mer benägna att invänta kampanjperioden för att investera i premiumprodukter. Han uppger att konsumenterna skiftat fokus från att söka efter de lägsta prislapparna till att hitta bra erbjudanden på specifika kvalitetsvaror.

Kunderna letar inte längre efter de billigaste produkterna, utan efter det bästa priset på det de verkligen vill ha. Många väntar med sina större inköp till just Black Friday-kampanjen. En espressomaskin i premiummodell eller en stor TV till halva priset lockar mer än en mindre rabatt på en enklare modell, säger Niclas Eriksson.

Produktmässigt pekar prognosen på att TV-apparater fortsatt kommer att vara en dominerande kategori. Även datorförsäljningen väntas få ett uppsving drivet av den nya generationens AI-datorer. Inom segmentet för det smarta hemmet bedöms robotdammsugare återigen bli en bristvara, efter att flera modeller sålt slut under föregående år. Mobiltelefoner med AI-drivna kamerafunktioner och smarta hälsoprodukter som aktivitetsringar och träningsklockor är andra kategorier där efterfrågan förväntas vara hög.

Handelsperioden ses numera som startskottet för julhandeln och har enligt Elgiganten ersatt den traditionella julruschen som årets viktigaste försäljningsperiod. Utöver hemelektronik märks ett ökat intresse för spelkonsoler som Nintendo Switch 2 samt vitvaror, där räntesänkningar och en stabilare privatekonomi har fått fart på investeringar i kök och tvättstuga.

LÄS ÄVEN: Elektronikjättarnas Black Friday-taktik

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se