Search
Search
Close this search box.
ANNONS

Tips från en lönsam Black Week: ”Lita inte till fullo på Google”

Googles e-handelstjänst ökade med över 200 procent
Karl Lindberg
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

“Tidig förberedelse är en nyckel”.

ANNONS

Hur maximerar man försäljningen under intensiva försäljningsperioder som Black Week? Och kanske speciellt under dessa tider då omvärlden är lite skakig. Det är något som SEM-experten Karl Lindberg förhoppningsvis kan svara på.

Han meddelar att de lyckades få till bra försäljning för en rad e-handlare, och nämner bland annat nätbutikerna Leksakscity.se och Hudoteket.se som haft stora framgångar med Google Ads under perioden.

Vi har sett mycket starka resultat under Black Week för flertalet av våra kunder även under rådande omständigheter, säger Karl Lindberg på byrån AdRelevance, till Ehandel.

Precis som med mycket annat så sägs tidiga förberedelser vara en nyckel.

Direkt efter Black Week 2021 gjorde vi en noggrann utvärdering och satte redan då en första plan för 2022. I augusti började vi planera skarpt för 2022 och hade strategi, mål, kampanjer och allt övrigt planerat och klart i mycket god tid, berättar Karl Lindberg.

LÄS ÄVEN: SEM-experten om krisen: “Vikten av att investera varje krona rätt”

Han lyfter bland annat vikten av att sätta lönsamhetsmål i form av ROAS (Return on Ad Spend), Cost of Sale eller POAS (Profit On Ad Spend). Men det gäller också att ha stenkoll på vad som händer i Googles system, som inte alltid fungerar som de ska.

Vi hade ROAS-bevakning i realtid. Datan i Google Ads-verktyget kan lagga och när den är uppdaterad kan det vara för sent att kunna agera på. Genom att följa resultaten i Google Analytics och ett Business Intelligence-verktyg kunde vi se datan mer effektivt och göra snabbare justeringar baserade på det, säger Karl Lindberg, och tillägger:

När vi såg att ROAS ökade så ökade vi budgeten och trafiken successivt för att maximera försäljningen.

Karl Lindberg berättar att om ROAS är klart högre än satta lönsamhetsmål så innebär det troligtvis att man är för passiv och det finns utrymme att hämta hem mer försäljning.

Kom ihåg att en för “bra” ROAS kan innebära att man lämnar pengar på bordet. Vi arbetade med säsongsjusteringar för att öka den förväntade konverteringsgraden och på så sätt kunna vara mer aggressiva under Black Week. Vi följde upp mycket noggrant och justerade när vi såg om vi hamnade för högt eller lågt.

"Annonserna kan nekas"

Så vilka andra trick kan man behöva ta till inför en period som Black Week?

Godkännande-tiden från Google kan vara längre, så vi laddade upp annonser i pausat läge en vecka i förväg för att vara säker på att de kommer granskas och godkännas. Vi använde även sitelinks och promotion extensions för att verkligen highlighta kundernas erbjudanden.

Karl Lindberg trycker även på att kontrollera så att produktflöden fungerar som de ska. Något som annars kan leda till att annonser nekas.

Vi synkade så att när priserna uppdateras på kundernas webbplats så hämtades feeden direkt därefter i Google Merchant Center. Vi kontrollerade även att priset visas korrekt genom Google. Om man inte gör det kan annonserna nekas av Google för felaktigt pris och det blir en dålig kundupplevelse.

Man kan även förbereda så att rea-priserna för sina produkter hos Google ligger färdiga långt i förväg inför Black Week, och därmed slippa eventuellt krångel tätt inpå reafesten.

Genom att använda sale price effective date kan man i förväg berätta när ett sale price är aktivt. På det sättet kan man i god tid innan Black Week ladda upp sale price samt sale price effective date, och säkerställa att det kommer in korrekt i feeden, men det nedsatta priset kommer endast visa under kampanjperioden.

Google-tips från Karl Lindberg inför 2023:

  • Pusta ut i två sekunder efter årets Black Week. Utvärdera därefter noggrant vad som gick bra och mindre bra medan allt är top-of-mind. Sätt därefter redan nu en första plan för 2023. Börja planera skarpt senast i augusti 2023 så att ni har allt förberett i mycket god tid.
  • Se till att ni har ett tydligt lönsamhetsmål i form av ROAS, POAS eller Cost of Sale. Det kommer möjliggöra att ni kan ha en rörlig budget och kan accelerera när datan visar att ni bör göra så och bromsa när ni är på väg att börja blöda pengar.
  • Sätt som mål att kunna agera så mycket som möjligt på tillförlitlig realtidsdata. Det gör att ni inte behöver agera på data som laggar utan kan agera snabbt och trycka på när ni ser att det är läge att göra så.
  • Förlita er inte till 100 procent på att Googles automation skall kunna göra allting perfekt för er. Till exempel så visas inte om budgeten är begränsad på det sättet som Google utlovar att den skall göra. Om man förlitar sig på det kan man tappa fart.
  • Kom ihåg att Googles nya kampanjformat Performance Max är framtaget med främsta syftet att maximera Googles lönsamhet. Använd Performance Max, men sätt som mål att göra det med målet att maximera er egen lönsamhet. Det finns många saker att göra för att tweaka så att det blir till ens egen fördel i stället för att bara göra som Google rekommenderar.
  • Säkerställ att ni har ett så perfekt Google Shopping-feed som möjligt med alla viktiga attribut.
  • Lägg upp annonser, site links och promotion extensions i mycket god tid i pausat läge eftersom granskningstiden hos Google är längre under den perioden. OBS. Sätt alltid slutdatum på tillägg och regelstyr annonser med hjälp av etiketter.

Dela artikeln:

Search

Nyheter

Tjänster

Om Ehandel

Nyhetsbrevet som håller dig uppdaterad!