Tradera slog nya rekord: ”Vi är mitt i ett skifte”

Försäljningen ökade för femte året i rad.

Tradera gjorde sitt bästa år någonsin under 2022. Bolaget slog därmed pandemiåret 2021 på flera plan. Försäljningen ökade och man tog även emot 300 miljoner besök, samt 34 miljoner annonser på plattformen.

För femte året i rad ökar Traderas försäljning och 2022 blev det ännu ett nytt rekordår. Det är tydligt att vi är mitt i ett skifte, där en omställning till en mer cirkulär värld börjar ta form. Fler börjar inse vilka påfrestningar som nykonsumtionen innebär för miljön och handlar mer secondhand, vilket är mycket bättre för planeten, säger Sofia Hagelin, presschef på Tradera, i ett uttalande.

Annons

Faktum är att begagnade prylar hittade ett nytt hem i snitt var tredje sekund. Totalt såldes det drygt 11 miljoner återbrukade saker hos Tradera under året. Allra mest populärt var kläder, där försäljningen damkläder ökade med 9 procent och stod för hälften av alla kläder som såldes, medan en tredjedel var barnkläder. Enligt Tradera såldes det 8000 klädesplagg och skor varje dag.

Kanske är det en pandemieffekt vi ser. Under 2020 och 2021 höll många igen med klädinköpen men 2022 när vi kunde börja ses igen så växer klädbehovet. Men istället för att handla nytt vänder sig allt fler till begagnatmarknaden på grund av det ekonomiska läget, säger Sofia Hagelin.

Exklusiva klockor tickar på

Utöver kläder var även svenskarna sugna på begagnade märkesvaror under förra året. Lego var det mest populära sökordet, följt av Svenskt Tenn. Dessutom tog sig Saab och klockvarumärket Omega in på topp 10.

Vi ser ett ökat intresse för exklusiva klockor på Tradera. Snittpriserna på exklusiva klockor har ökat med 27 procent på bara ett år. Den här trenden kan vara kopplad till lågkonjunkturen. Vi ser ofta att priserna på guldtackor, guldsmycken och exklusiva klockor går upp under lågkonkjunktur, säger Sofia Hagelin.

Slutligen hann Tradera även med att genomföra en hel del välgörenhetsauktioner, som samlade in totalt 9,1 miljoner under året. Den mest besökta blev Håkan Hellströms scenkläder med 35 804 visningar.

Kategorierna som sålde mest 2022:
(fjolårets placering inom parentes)
1. Kläder (1)
2. Barnkläder & Barnskor (3)
3. Antikt & Design (2)
4. Samlarsaker (4)
5. Musik (5)
6. Barnleksaker (6)
7. Hobby (8)
8. Böcker & tidningar (9)
9. Hem & Hushåll (7)
10. Frimärken (10)

Mest populära sökorden 2022
(fjolårets placering inom parentes)
1. Lego (1)
2. Svenskt Tenn (7)
3. Zundapp (2)
4. Volvo (5)
5. Märklin (6)
6. Puch (8)
7. Saab (Ny)
8. Retro (3)
9. Fjällräven (9)
10. Omega (Ny)

Annons
Annons