Tre inbrott och 2,4 miljoner i stulna varor: ”Riktigt påfrestande”

Höll i omsättningen trots inbrottsvågen.

E-handelsföretaget Vou You AB, som bland annat står bakom skönhetsbutiken You.se, hade ett minst sagt tufft år i fjol. Trots tre inbrott, där varor för flera miljoner stals, så lyckades bolaget hålla i omsättningen, samt vända till vinst.

Simon Jonsson är grundare och ensam ägare av e-handeln och han berättar om det tuffa året.

Annons

Ja, det var riktigt påfrestande med inbrotten. Det är lagret och specifikt parfymer som stals vid varje inbrott. Totalt stal de för cirka 2,4 miljoner kronor. Som tur är så hade vi försäkring som täckte värdet av de stulna varorna samt vinsttappet, säger Simon Jonsson till Ehandel.

I årsredovisningen konstaterar bolaget att inbrotten förstås också tagit fokus från utvecklingen av verksamheten.

Försäljningen sjönk efter varje inbrott eftersom vi då hade färre varor inne att sälja. Vi räknade ut en förlorad omsättning om 850 000 kronor.

Simon berättar att de nu har investerat "väldigt mycket" i säkerheten. Hans tips till andra e-handlare är att göra mer än vad som krävs av försäkringsbolaget. De har nu bland annat byggt "ett rum i rummet".

För att ta sig in till varorna behöver man nu passera tre nivåer av skalskydd där varje nivå kan vara till exempel jalusi, dörr, fönster eller galler. Tjuvarna är snabba. Från att de forcerar första nivån av skalskydd, och larmet går, så är de kvar och stjäl under cirka 5 minuter. Detta innan väktare och polis hinner till platsen, vilket vanligtvis tar runt 10 minuter. Gärningsmännen flyr inte bara för att larmet går. Då gäller det att se till så att de inte hinner ta sig igenom alla lager av skalskydd, förklarar Simon.

Han berättar faktiskt att de haft ett till inbrottsförsök i början av detta året, men då kom tjuvarna inte in tack vare förstärkningarna.

Sedan dess har vi inte fått mer oönskade påhälsningar.

Trots raden av inbrott, som skakade om verksamheten, så höll bolaget i en omsättning på 21 miljoner kronor för 2021, i linje med året innan. Men till skillnad från 2020, då man gjorde en liten förlust, så vände man i fjol till ett positivt resultat på 837 600 kronor.

Annons

All omsättning ska komma via företagets nätbutiker, You.se och Dermastore.se.

100 procent är e-handel, konstaterar Simon Jonsson.

Enligt Simon har bolaget Sveriges största parfymsortiment “av alla Svenska företag med lager i Sverige”, trots att man är en lite mindre aktör.

Företaget har idag fyra anställda, utöver grundaren, och det ska inte finnas några utomstående investerare. Men det kan bli aktuellt i framtiden.

På något års sikt så är planen att eventuellt ta in investerare. Kanske genom att ta bolaget till börsen, eller sälja och gå ihop med en större spelare.

Just nu fokuserar man dock på marknadsföringen av You.se.

Vi går live med radioreklam i november och kommer även börja med videoreklam på YouTube och Instagram. Vi kommer även testa TikTok samt storsatsa på SEO.

Hur har försäljningen sett ut under 2022?

Försäljningen under 2020 och 2021 var förmodligen boostad av covid, då vi märkte av ett tapp när restriktionerna släppte i början av 2022. Däremot har vi fortsatt att utöka vårt sortiment och gjort andra förbättringar och marknadsföringssatsningar som lett till ökad försäljning under året, avslutar Simon Jonsson.

Annons