ANNONS

Tre inbrott och 2,4 miljoner i stulna varor: "Riktigt pÄfrestande"

Simon Jonsson, grundare

Höll i omsÀttningen trots inbrottsvÄgen.

ANNONS

E-handelsföretaget Vou You AB, som bland annat stÄr bakom skönhetsbutiken You.se, hade ett minst sagt tufft Är i fjol. Trots tre inbrott, dÀr varor för flera miljoner stals, sÄ lyckades bolaget hÄlla i omsÀttningen, samt vÀnda till vinst.

Simon Jonsson Àr grundare och ensam Àgare av e-handeln och han berÀttar om det tuffa Äret.

Ja, det var riktigt pÄfrestande med inbrotten. Det Àr lagret och specifikt parfymer som stals vid varje inbrott. Totalt stal de för cirka 2,4 miljoner kronor. Som tur Àr sÄ hade vi försÀkring som tÀckte vÀrdet av de stulna varorna samt vinsttappet, sÀger Simon Jonsson till Ehandel.

I Ärsredovisningen konstaterar bolaget att inbrotten förstÄs ocksÄ tagit fokus frÄn utvecklingen av verksamheten.

FörsÀljningen sjönk efter varje inbrott eftersom vi dÄ hade fÀrre varor inne att sÀlja. Vi rÀknade ut en förlorad omsÀttning om 850 000 kronor.

Simon berÀttar att de nu har investerat "vÀldigt mycket" i sÀkerheten. Hans tips till andra e-handlare Àr att göra mer Àn vad som krÀvs av försÀkringsbolaget. De har nu bland annat byggt "ett rum i rummet".

För att ta sig in till varorna behöver man nu passera tre nivÄer av skalskydd dÀr varje nivÄ kan vara till exempel jalusi, dörr, fönster eller galler. Tjuvarna Àr snabba. FrÄn att de forcerar första nivÄn av skalskydd, och larmet gÄr, sÄ Àr de kvar och stjÀl under cirka 5 minuter. Detta innan vÀktare och polis hinner till platsen, vilket vanligtvis tar runt 10 minuter. GÀrningsmÀnnen flyr inte bara för att larmet gÄr. DÄ gÀller det att se till sÄ att de inte hinner ta sig igenom alla lager av skalskydd, förklarar Simon.

Han berÀttar faktiskt att de haft ett till inbrottsförsök i början av detta Äret, men dÄ kom tjuvarna inte in tack vare förstÀrkningarna.

Sedan dess har vi inte fÄtt mer oönskade pÄhÀlsningar.

Trots raden av inbrott, som skakade om verksamheten, sÄ höll bolaget i en omsÀttning pÄ 21 miljoner kronor för 2021, i linje med Äret innan. Men till skillnad frÄn 2020, dÄ man gjorde en liten förlust, sÄ vÀnde man i fjol till ett positivt resultat pÄ 837 600 kronor.

All omsÀttning ska komma via företagets nÀtbutiker, You.se och Dermastore.se.

100 procent Àr e-handel, konstaterar Simon Jonsson.

Enligt Simon har bolaget Sveriges största parfymsortiment “av alla Svenska företag med lager i Sverige”, trots att man Ă€r en lite mindre aktör.

Företaget har idag fyra anstÀllda, utöver grundaren, och det ska inte finnas nÄgra utomstÄende investerare. Men det kan bli aktuellt i framtiden.

PÄ nÄgot Ärs sikt sÄ Àr planen att eventuellt ta in investerare. Kanske genom att ta bolaget till börsen, eller sÀlja och gÄ ihop med en större spelare.

Just nu fokuserar man dock pÄ marknadsföringen av You.se.

Vi gÄr live med radioreklam i november och kommer Àven börja med videoreklam pÄ YouTube och Instagram. Vi kommer Àven testa TikTok samt storsatsa pÄ SEO.

Hur har försÀljningen sett ut under 2022?

FörsÀljningen under 2020 och 2021 var förmodligen boostad av covid, dÄ vi mÀrkte av ett tapp nÀr restriktionerna slÀppte i början av 2022. DÀremot har vi fortsatt att utöka vÄrt sortiment och gjort andra förbÀttringar och marknadsföringssatsningar som lett till ökad försÀljning under Äret, avslutar Simon Jonsson.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se