ANNONS

Trots utlovade sänkningarna - priserna höjdes igen

Totalpriset höjs, berättar Omid Ghanbari, vd på Matspar.se

Men en av jättarna gick mot strömmen.

ANNONS

De stora dagligvarukedjorna utlovade prissänkningar, efter kritiken. Men hur blev det egentligen? Nu har Matspar.se analyserat 375 butiker, som innefattar Coop, Ica, Hemköp, Mathem och Willys. Resultatet: Snittpriset har ökat hos alla utom Willys, där man ser en övergripande prissänkning på sortimentet.

Många av de stora aktörerna har gjort som de sagt och sänkt priset på många varor, men på totalen är det inte en prissänkning för konsumenterna, Omid Ghanbari, vd på Matspar.se, i ett uttalande.

Tittar man lite närmare ser man dock att det kan skilja sig enormt från butik till butik. Det noteras till exempel att tolv Ica Maxi-butiker faktiskt sänkt priset på över 5000 varor. Men den övergripande bilden är att 250 butiker i analysen har höjt priserna på fler varor än de sänkt på. Endast 122 har gjort tvärtom - och här sticker Willys ut.

Jag tror fler butiker skulle vinna på att göra som Willys. De verkar hela tiden se över priset på alla sina varor istället för att fokusera på några utvalda. Och konsumenten vinner garanterat på att prisjämföra. Det finns hundralappar att spara varje gång man handlar, säger Omid Ghanbari.

Det är dock svårt att kategorisera exakt i vilka produktkategorier som höjningar respektive sänkningar slagit igenom. Däremot ser man att kedjornas egna varumärken (EMV) har fått sänkt pris. Hela 60 procent av varorna som fått lägre priser hos Ica är just egna varumärken. Motsvarande siffra hos Coop och Hemköp landar på 30 procent.

Tittar man historiskt har andelen prissänkningar på butikernas EMV varit ungefär samma andel som de utgör av det totala sortimentet. När det utgör 30 procent av prissänkningarna riskerar det EMV att ta över allt mer och det blir väldigt svårt för andra varumärken att konkurrera. Speciellt just nu när pris trumfar allt, avslutar Omid Ghanbari.

Värt att notera är att samtliga inkluderade butiker omfattar e-handel med hemleverans och att man endast tagit hänsyn till baspriser, inte kampanjer. Lidl har inte inkluderats, då de saknar e-handel.

Nils Lund
nils@ehandel.se