Search
Search
Close this search box.
ANNONS

Tuff smäll för e-handlaren - gör förlust på 43 miljoner

Pontus Lindbom, vd för Nordic Eyewear
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

Negativa valutaeffekter och kunder som nobbar dyrare produkter.

ANNONS

Efter ett svettigt 2021 fick Nordic Eyewear, som ligger bakom e-handeln Mister Spex, ett ännu tuffare 2022. Man ökade förvisso omsättningen från 159 till 163 miljoner kronor, men förlusten drog iväg från -37 till -43 miljoner.

Det fick även soliditeten, som varit uppe i över 70 procent under 2019 och 2020, att störtdyka från 19,2 till 4,6 procent. Det egna kapitalet föll från 17,9 till 4,6 miljoner kronor. Precis som många andra i e-handeln tillskriver man det rådande makroekonomiska läget som den främsta orsaken till bakslaget.

Detta har under året påverkat bolaget med ökade kostnader för inköp av produkter och tjänster och negativa valutaeffekter. Utöver detta så har en försämrad konsumtionsvilja påverkat bolagets försäljning negativt, framför allt i produktkategorierna med högre priser, skriver de i årsredovisningen.

Man går med andra ord igenom ett riktigt stålbad för stunden.

Detta till trots så har bolaget fortsatt sin strategiska investering i Sverige och öppnat ytterligare en butik i Malmö, vilken mottagits väl av befintliga och nya kunder. Ett annorlunda och krävande år kan ändå summeras med fortsatt tillväxt i den största marknaden, Sverige, står det att läsa.

"En stor tillgång"

Man säljer i dag sina kontaktlinser, solglasögon och receptbelagda glasögon, i såväl Sverige som Norge och Finland. Än så länge verkar det inte finnas några planer på att överge någon av dem. Istället beskrivs de nordiska länderna, och framför allt Sveirge, som prioriterade marknader.

Samtidigt måste man vända på de illröda siffrorna, som präglat de två senaste åren.

Med ett utmanande ekonomiskt klimat så kommer bolagets prioritering att läggas på att växa med befintliga tillgångar, samtidigt som fokus kommer att läggas på att skapa långsiktig lönsamhet. Vårt starka kunderbjudande kommer att fortsätta att förfinas, där kombinationen av fysisk och digital handel ses som en stor tillgång, skriver de.

"Ser positivt på framtiden"

Precis som flera andra större aktörer just nu ser man också möjligheten att ta ytterligare marknadsandelar, om man lyckas ta sig över det minfält som många handlare befinner sig på.

Det fortsatta osäkra läget i vår omvärld, i kombination med en inhemsk ansträngd ekonomisk situation, gör att bolaget även fortsättningsvis kommer att följa utvecklingen samt göra de anpassningar som krävs. Trots detta ser bolaget positivt på framtiden och möjligheterna att fortsätta ta marknadsandelar.

Nordic Eyewear ägs av Mister Spex-gruppen, med säte i Berlin.

Dela artikeln:

Search

Nyheter

Tjänster

Om Ehandel

Nyhetsbrevet som håller dig uppdaterad!