Search
Search
Close this search box.
ANNONS

Tufft besked för handeln - prognosen skruvas ned ännu mer

Konsumenterna väntas få ännu svårare att få pengarna att räcka till
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

Noll tillväxt i sällanköpsvaruhandeln.

ANNONS

HUI skruvar ned prognosen för handeln 2022 och 2023, efter årets turbulens. Och hushållens köpkraft väntas fortsätta minska, vilket i sin tur kommer att drabba ett flertal branscher hårt. Inte minst kapitalintensiva branscher som bygg-, järn- och färghandeln och hemelektronikhandeln väntas möta en tuff verklighet.

Under senhösten och vintern kommer allt fler att märka av att pengarna räcker till mindre. Beteendeförändringar hos konsumenterna sker i takt med att plånboken tvingar fram nya vanor, vilket inte visat sig fullt ut ännu, säger Joakim Wirén, analytiker på HUI Research, och fortsätter:

Även om priserna fortsätter att stiga på de flesta konsumtionsvaror är det största orosmolnet för hushållen en ökad boendekostnad när räntan och andra avgifter stiger.

"Är motståndskraftig"

Prognosen för detaljhandeln i år sänks från 5,0 till 4,5 procent. Men för 2023 höjs den faktiskt från 2 till 3 procent.

Detaljhandeln är motståndskraftig i oroliga tider och har haft en positiv försäljningstillväxt i över 25 år. Prognosen för i år och nästa år pekar på att den positiva tillväxten fortsätter, fast nu helt prisdriven och med andra förutsättningar. I svårare tider blir det ännu viktigare att ha koll på kundgruppernas agerande, när inkomstprioriteringar förändras i takt med att hushållens ekonomiska resurser minskar, säger Joakim Wirén.

Prognosen för dagligvaruhandeln skruvas upp rejält för 2023 från 3,5 till 7 procent och från 8,5 till 9 procent i år. Däremot väntas sällanköpsvaruhandeln bli ordentligt lidande. Där sänks prognosen från 3 till 1 procent i år och 1 till 0 procent 2023.

Dela artikeln:

Search

Nyheter

Tjänster

Om Ehandel

Nyhetsbrevet som håller dig uppdaterad!