Tufft med lönsamheten – då slås de ihop: ”Kommer gynnas”

E-handlaren och kedjan blir ett.

Bergendahls vill göra inredningskedjan Granit och e-handeln för kökstillbehör och redskap, Kitchentime, mer kostnadseffektiva. Därför slås de nu ihop i ett och samma affärsområde, som får namnet Bergendahl home.

Den som ska leda arbetet framåt är Håkan Åkerström, som tar vd-posten.

Annons

Det känns kul och spännande att driva detta affärsområde framåt. Det är två bolag som kämpat med sin lönsamhet och som kommer gynnas av smarta synergier i bakomliggande led, säger Håkan Åkerström i ett uttalande.

Den nya organisationen ska innebära att bolagen kommer att dela inköps- och logistiklösningar. På så vis ska man få rätsida på lönsamheten. Varumärkena kommer dock även fortsättningsvis att drivas under respektive namn.

Bergendahl home kommer att ägas till 69,1 procent av Bergendahls och 30,9 procent av Ralph Axelson genom bolag, samt Joel Falck och Anton Malmberg genom bolag.

Omsättningen för Bergendahl home väntas uppgå till 600 miljoner.

Vi är idag två små bolag som blir ett medelstort när vi skapar Bergendahl home. Kitchentime är en ren e-handelsaktör och Granit är duktiga på sortiment och private label - där kan bolagen lära mycket av varandra, säger Håkan Åkerström.

Annons