Tung avslutning för Clas Ohlson – restriktionerna slog hårt

"Haft upp emot hälften av våra norska butiker stängda".

Clas Ohlson fick en tuff avslutning på räkenskapsåret. Både försäljningen och resultatet försämrades, som en direkt konsekvens av tuffa restriktioner.

Omsättningen rasade från 1,6 till 1,5 miljarder och resultatet uppgick till -64 miljoner kronor, att jämföra med -41 miljoner kronor under motsvarande period förra året.

Annons

Det som har haft enskilt störst påverkan på vår affär under det fjärde kvartalet är att vi under perioden haft upp emot hälften av våra norska butiker stängda på grund av lokala restriktioner, skriver Kristoffer Tonström, vd på Clas Ohlson, i en kommentar.

Även för helåret föll försäljningen från 8,7 till 8,2 miljarder. Däremot stärktes resultatet från 549 till 608 miljoner kronor.

E-handeln över 10 procent

Föga överraskande levererade e-handeln också en ordentlig tillväxt under året. Försäljningen online ökade med 60 procent och landade på 894 miljoner kronor.

När jag summerar det sista kvartalet och helåret 2020/21 kan jag konstatera att vi lyckats leverera ett bra rörelseresultat och en rörelsemarginal om 6,5 procent för helåret, vilket är inom ramen för vårt långsiktiga lönsamhetsmål om 6-8 procent. Detta i en marknad där vår verksamhet varit starkt begränsad av att kunderna inte kunnat besöka våra butiker så som de brukar. Många har istället valt att handla online och vår e-handel stod under året för första gången för över tio procent av vår totala omsättning, kommenterar Kristoffer Tonström.

Annons