Twitter öppnar för mini-butik i bion: “Lyfta större produktkatalog”

E-handla och twittra på samma gång.

Under det tredje kvartalet i fjol så meddelade det sociala nätverket Twitter att de skulle återvända till e-handeln. Det sociala nätverket har många år på nacken men företaget överlag verkar ha momentum just nu med ökad omsättning och nya användare. Vad är då bättre än att krydda med lite e-handel?

LÄS ÄVEN: Twitter återvänder till e-handeln – lanserar köpbara profiler

Annons

I augusti så meddelade Twitter att man införde möjligheten att visa upp produkter i sin profil via funktionen “Shop Module”. Twitter-användarna skulle även kunna köpa dessa produkter utan att lämna det sociala nätverket. Det handlade då om en ganska simpel karusell med några få produkter.

Nu meddelar Twitter att det är dags för en större satsning. Därför lanserar man nu Twitter Shops. Och precis som namnet antyder så går man från en modul till mer av en mini-nätbutik.

Upp till 50 produkter

Twitter berättar att företag nu ska kunna exponera upp till 50 produkter i sin profil. När användarna klickar på “View shop” i profilen så tas de nu till en ny sida där de helt enkelt kan skrolla igenom en lista av produkter i klassiskt e-handelsmanér.

Medan vår shopmodul tillåter e-handlare att visa upp till fem produkter direkt i sin profil, ger Twitter Shops e-handlare ett större, heltäckande utrymme, för att lyfta fram en större produktkatalog, skriver företaget.

I linje med liknande satsningar så testas den just nu och rullas ut först på den amerikanska marknaden.

Vi vill att Twitter Shops ska vara hemmet för e-handlare på Twitter där de kan kurera och sammanställa en katalog med produkter för sin Twitter-publik och bygga vidare på produktdiskussioner som redan pågår via vår tjänst, genom att ge konsumenter en plats där en konversation kan bli ett köp, skriver Twitter.

Annons