ANNONS

Ungdomssajten köper varumärke - grundarna lämnar

Johanna Levy, vd
"Ligger en magi i det här varumärket".

E-handelsbolaget Kids Brand Store tar nu ett nytt strategiskt steg genom att förvärva varumärket Maggiore. Affären är ett så kallat inkråmsförvärv, vilket innebär att Kids Brand Store köper både varumärket och tillhörande lager. Det skriver Breakit.

ANNONS

Maggiore blev för några år sedan känt för sina populära kepsar med tryck som snabbt blev en favorit hos en yngre målgrupp. Förvärvet är ett sätt för Kids Brand Store att stärka sitt eget produkterbjudande och få större kontroll över sortimentet.

Det ligger en magi i det här varumärket, säger Johanna Levy, vd på Kids Brand Store, till sajten och fortsätter:

Vi kan fortsätta att bygga vidare på det här varumärket.

Kids Brand Store har redan börjat integrera Maggiore i sitt sortiment. I augusti lanserades en första kollektion med en hoodie, och nyligen släpptes även två nya jackor under varumärket.

De passar bra in i vår målgrupp, säger Johanna Levy.

Genom att äga ett eget varumärke ser Kids Brand Store möjligheter till förbättrade marginaler, men också ett sätt att möta kundernas efterfrågan mer direkt.

Maggiore grundades av Vincent Lundin och John Wiktorsson när de fortfarande gick på gymnasiet. I samband med försäljningen kommer grundarna att lämna över ansvaret helt till Kids Brand Store, som kommer att sköta den framtida utvecklingen internt.

Vi har ett väldigt duktigt inhouse-team som har en bra känsla och kan ta det här vidare, säger Johanna Levy.

Förvärvet sker efter en period av stark tillväxt för bolaget. Efter en utmanande tid under pandemin har Kids Brand Store lyckats vända till lönsamhet. Föregående år omsatte företaget 406,3 miljoner kronor och redovisade en vinst på 12,2 miljoner kronor.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se