Unika siffror: E-handeln minskar i Norden – ”får större konkurrens”

Går emot trenden globalt.

E-handeln fortsatte att öka globalt under det andra kvartalet, jämfört med 2020. Totalt växte intäkterna med 3 procent, samtidigt som trafiken ökade med 8 procent. Den genomsnittliga intäkten fick sig en skjuts upp till 2,91 dollar, alltså runt 25 kronor, per besök.

Det uppger Salesforce som granskat data från över 2000 e-handelssajter i 54 länder. Totalt har 29 miljarder besök från en miljard kunder analyserats.

Annons

Men det finns de som går rakt emot statistiken. Närmare bestämt de nordiska länderna. Här visar Salesforce siffror att e-handeln minskat under perioden. Trafiken gick ned med 5 procent och det genomsnittliga intäkten per besök föll med 10 procent till 1,86 dollar, alltså drygt 16 kronor.

Norden ligger redan väldigt långt framme när det gäller e-handel och att e-handeln tappar fart beror sannolikt på en coronaeffekt. Här har vi inte haft lika hård lockdown som i  många andra länder, vilket gjort att e-handeln får större konkurrens av de fysiska butikerna, förklarar Dan Bjurman, Sverigechef på Salesforce, de något uppseendeväckande siffrorna.

Flera av de svenska e-handlarna har annars stoltserat med rejäla omsättningsökningar under perioden. Men när fler kan och vågar besöka sin lokala butik i högre utsträckning kan tillväxten för webbshoppandet mattas av något. Men det kan också svänga.

När detaljhandlarna nu påbörjar förberedelserna för julhandeln indikerar detta att de ska fortsätta fokusera på att skapa goda och personliga shoppingupplevelser online och underlätta hanteringen av potentiella utmaningar runt leveranskedjan och pristillväxt, säger Frank Rombouts, e-handelsexpert på Salesforce.

Mobilen dominerade

Vad som inte förändrats däremot är kundernas val av shoppingmetod online. De väljer fortfarande i högst utsträckning att leta varor och handla från mobilen. Hela 69 procent av e-handelstrafiken och 57 procent av beställningarna i Norden kom från mobiltelefoner.

Samtidigt spenderades det mer pengar överlag, 15 procent mer per köp jämfört med andra kvartalet 2020. De nordiska konsumenterna betalade i snitt 940 kronor per köp, en ökning med 127 kronor från Q2 2020.

En annan trend var att webbutiker med sökfunktion såg ett märkbart lyft. Under det andra kvartalet såg man att 29 procent av försäljningsintäkterna kom från kunder som använde sökfunktionen.

Annons
Annons