Uppsägningar hos e-handelssuccén: ”Vi är på en resa”

"Världen har förändrats".

Ideal of Sweden blev med sina mobilskal en jättesuccé. Men sedan 2020, då man toppade med en försäljning på 800 miljoner kronor, har det gått utför. Under 2021 hade försäljningen dalat till 640 miljoner och de svarta siffrorna förbytts till röda med en förlust, efter finansiella poster, på 64 miljoner.

Nu säger bolaget upp nästan en tredjedel av alla medarbetare, rapporterar Breakit. Dels stänger man huvudkontoret i Norrköping och dels väntar ytterligare uppsägningar.

Annons

Det handlar om 26-28 medarbetare, både i Norrköping och Stockholm. Majoriteten har jobbat i Norrköping, säger Thomas Raun, vd för Ideal of Sweden, till sajten.

Det är inte första gången man skär ned på personalstyrkan. Under 2022 bantades den från 140 till runt 120 anställda och efter de senaste åtgärderna kommer man att ha runt 60 medarbetare.

Vi är på en resa med Ideal och vi förbereder oss själva inför framtiden, Ideal of Sweden 2.0. En del av det här arbetet handlar om vår struktur internt. Sedan bolaget startades för tio år sedan har världen förändrats, likaså marknaden och marknadsföringsmodellerna, säger Thomas Raun.

Bland avdelningarna som drabbas finns marknadsföring, HR och innehållsproduktion, skriver Breakit. Exakt vad förlusterna uppgick till under 2022 vill dock vd:n inte avslöja.

Vi har inte rört oss i rätt riktning, och det är därför vi måste genomföra förändringar, säger Thomas Raun.

Annons