Uppstickaren tripplar säljet och spränger miljonen

"Har smugit igång med en dansk sajt".

Den första januari 2019 lanserades e-handelsföretaget Homezan.se, som tillverkar möbler och heminredning av naturmaterial. Bolaget har sin bas i Malmö och driver idag både webbutik och showroom i Hyllie. Nu meddelar man att Homezan kommer att krossa miljonervallen under 2020.

Som det ser ut nu kommer vi att trippla omsättningen på årsbasis, och landa någonsatans mellan 1,3 och 1,4 miljoner kronor. Vi räknar med att kunna fortsätta med den tillväxten nästa år också, säger Jerry Friberg, vd och grundare, till Ehandel.

Annons

Under sitt första år omsatte bolaget 364 000 kronor och summerade ett minusresultat på 758 000 kronor.

Vad hände med resultatet i fjol? 

Vi fick göra en hel del satsningar i början för att komma igång. Bland annat anställde vi personal och byggde sajten. Vi räknade med att landa på minus. Men i år kommer vi att vända till vinst, säger Jerry Friberg.

Homezan startades av egen efterfrågan på unika möbler med en "mer personlig inredningsstil".

Vi tyckte att utbudet av möbler på marknaden var ganska likriktat och småtråkigt.

Idag designar företaget större delen av alla sina möbler själva. Möblerna tillverkas sedan för hand av handplockade möbelsnickare i Indonesien.

Hos oss förekommer ingen som helst serietillverkning.

Vi arbetar självklart enligt fair trade-principer. Alla Homezans anställda får schysst lön och schyssta arbetsvillkor.

Annons

Hur ska ni sticka ut bland era konkurrenter?

Vi skapar produkter som inte finns någon annanstans och använder oss av hållbara naturmaterial som teak, rotting och bambu. Vi använder även mycket återvunnet och överblivet spillmaterial från annan produktion. Allt trä som används i vår produktion är dessutom FSC-certifierat.

Kort och gott bryter vi av med egen design och har möjlighet att jobba med större marginaler.

Bolaget har inte ens fyllt två år än, men har redan stora ambitiösa tillväxtmål. Nyligen öppnade man upp för en ny marknad, som man hoppas kommer kunna växa i snabb fart.

Vi har smugit igång med en dansk sajt, men har inte lanserat den riktigt än eller börjat marknadsföringsmässigt. Men vi levererar redan till kunder i Danmark, säger Jerry och tillägger:

Nästa steg blir att anställa en marknadsansvarig för den danska marknaden, och den personen letar vi efter just nu.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!