ANNONS

Ur&Penn nylanseras online: "Det är bara början"

Emir Saffar, CIO på Ur&Penn

Dubblade resultatet under 2019.

ANNONS

Ur&Penn, smyckesföretaget som grundades 1943, växte med cirka 13 procent i fjol. Omsättningen landade på runt 455 miljoner kronor. Samtidigt ökade resultatet med över 1800 procent.

Resultatet gick från 18,6 miljoner kronor under 2018, till 357 miljoner under 2019. När vi pratar med Ur&Penns CIO Emir Saffar får vi veta att företagets resultattillväxt har en enkel förklaring.

Det beror på en bolagsförsäljning i koncernen. Bolaget som såldes ägdes av Ur&Penn, säger Emir och tillägger:

Men det operativa resultatet, Ur&Penns resultat bortsett från bolagsförsäljningen, mer än dubblades under året. Det beror på en stark utveckling främst i våra fysiska butiker.

Ur&Penn lanserade e-handel redan år 2011 och sedan dess har onlineverksamheten växt sakta med säkert. Idag står e-handeln för nära 10 procent av den totala omsättningen. Men nu har företaget storsatsat på en ny e-handelsplattform som ska bidra till en bättre shoppingupplevelse och högre tillväxt online.

E-handelsförsäljningen är förhållandevis liten eftersom vi har över 120 fysiska butiker. Men e-handeln är vår största butik och står för strax under en tiondel av den totala omsättningen, säger Emir.

Men vi ställer egentligen inte de olika försäljningskanalerna mot varandra. För oss är kärnan och vårt kunderbjudande det viktigaste, det är där vi lägger allt vårt fokus. En ny fräsch och stabil e-handelsplattform är en viktig grund för att kunderna ska få en god e-handelsupplevelse. Vi ska fortsätta utveckla hela vår affär för våra kunder. Vi har massvis med saker som kan bli bättre och den här nylanseringen av Uropenn.se är bara början.

Ur&Penns omnikanal blir allt viktigare och allt starkare. Emir berättar att målet är att ha en smidigt kanal där kunden enkelt kan förflytta sig mellan online och offline utefter egna behov.

Vår tanke är att göra en så enkel integration som möjligt där vi kanske inte nödvändigtvis har flest funktioner online, men de viktigaste såsom att hämta i butik, se lagersaldo i butik, fria returer till butik, garantiservice i butik samt kunna lägga en beställning i en butik och få varan hemskickad. Dessutom är ju vårt CRM-system kanaloberoende så kunderna får sina erbjudanden oavsett var de handlar.

LÄS ÄVEN: Slutdomen: Daniel Wellington vinner mot Ur & Penn

Vad har ni för utmaningar just nu? 

För oss är det en ständig utmaning att bibehålla fokus på rätt saker. Att välja bort det oviktiga till förmån för det viktiga och se till att det blir utfört så snabbt och bra som möjligt. Bland annat behöver vi ta nästa steg i vårt CRM-arbete, personifiering och tjänsteutbud online, avslutar Emir Saffar.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se